Falsafah Dan Agama Sebelum Teori Big Bang
Untuk lebih memahami kesan falsafah teori Big Bang, kita harus menyentuh idea-idea yang berkembang sebelum kemunculannya. Dengan cara ini kita akan lebih memahami mana idea-idea ini teori disahkan dan yang dipersoalkan. Kami berhasrat untuk membiarkan teori Big Bang menilai sejarah falsafah dalam halaman yang akan datang. Buat masa ini, bagaimanapun, kita akan memberikan gambaran ringkas mengenai apa yang telah berlaku sebelum ini.Dua soalan penting yang berkaitan dalam sejarah falsafah berkaitan dengan kewujudan Tuhan dan sama ada alam semesta dan perkara selalu wujud atau telah diciptakan. Kedua-dua isu falsafah asas ini adalah asas dari buku ini; falsafah yang mendahului teori Big Bang akan diperiksa menurut jawapan yang disediakan oleh sejarah falsafah.
DENGAN TUHAN DAN PENERIMAAN DALAM KEBENARAN
Mengikut pandangan ini di mana falsafah materialistik adalah berdasarkan, perkara adalah nyata dan tidak ada yang wujud di luarnya. Perkara tidak dicipta; Oleh itu, ia tidak boleh dimusnahkan. Ia adalah diri sendiri dan bahan prima alam semesta. Menurut materialisme Tuhan tidak ada, dan kepercayaan dalam agama berdasarkan keberadaan Tuhan adalah ipso facto absurd.
Falsafah lain juga berpendapat bahawa perkara itu mempunyai kewujudan kekal. Sebagai contoh, Buddhisme (yang ditubuhkan pada abad ke-5 SM) menegaskan bahawa segala-galanya berhubung kewujudannya kepada perkara, yang mengikuti undang-undang mekanikal tanpa campur tangan pada sebahagian dewa. Cawangan-cawangan Buddhisme tertentu boleh mengakui kepercayaan kepada dewa / dewa-dewa, tetapi tanpa disebutkan dewa di mana-mana teks suci asas, dan sejak alam semesta dipercayai telah wujud dari keabadian, Buddhisme dapat didekati sebagai salah satu agama ateis (atau falsafah) yang menganggap perkara sebagai kekal.
Kebanyakan falsafah India (yang bermula dari abad ke-20 SM) menerima alam semesta telah wujud dari kekekalan, dan cuba menjelaskannya tanpa merujuk kepada Tuhan. Taoisme (yang berkembang di China pada abad ke-6 SM) memperlihatkan bahawa segala-galanya timbul dengan sendirinya dan bahawa alam semesta mempunyai kewujudan kekal. Kita akan, dalam halaman-halaman yang akan datang, merujuk kepada agama-agama dan falsafah-falsafah Timur Jauh ini dan menimbang kesan-kesan yang dapat ditimbulkan oleh Big Bang untuk mereka.
Democritus (460-370 SM), seorang ahli falsafah Yunani purba, dan Epicurus (341-270 SM), yang mengamalkan garis besar falsafahnya, dianggap sebagai nenek moyang materialis kontemporer. Para ahli falsafah ini juga percaya bahawa alam semesta tidak mempunyai permulaan dan tiada akhir; bahawa ia telah wujud selama-lamanya dan akan terus wujud selamanya tanpa campur tangan oleh Tuhan. Walau bagaimanapun, ia adalah Lucretius (99-55 SM) yang, buat kali pertama, paling jelas menyatakan bahawa Tuhan tidak wujud dan alam semesta tidak dicipta. Dia diakui oleh beberapa untuk menjadi bapa kepada materialisme.
D'Alembert, Turgot, Condorcet dan Baron d'Holbach semua tokoh dalam sejarah materialisme. Walau bagaimanapun, penyokong falsafah materialistik yang paling terkenal dan paling berpengaruh ialah Karl Marx (1818-1883) dan Friedrich Engels (1820-1895). Tujuh puluh tahun selepas kematian Marx, kaum Marxis, yang tindakannya diberikan dengan falsafah mereka, berjaya menarik satu pertiga penduduk dunia ke pihak mereka.Kita boleh dengan mudah mengatakan bahawa tidak pernah ada seorang ahli falsafah yang memberi pengaruh besar seperti Marx dalam masa yang singkat. Pembaca para ahli falsafah materialis akan memerhatikan bahawa untuk para pemikir tersebut, persoalan falsafah asas adalah seperti berikut:
1. Mana-mana perkara dan alam semesta adalah kekal dan Tuhan tidak wujud; atau
2. Tuhan adalah kekal dan Pencipta segala sesuatu termasuk perkara dan alam semesta.
2. Tuhan adalah kekal dan Pencipta segala sesuatu termasuk perkara dan alam semesta.
Mereka memilih alternatif pertama. Penyokong utama falsafah materialistik menganut sains, dan dengan tegas melawan agnostisisme. Penilaian saintifik terhadap pandangan para ahli falsafah ini (yang sendiri terserlah dengan sains) dalam kerangka teori Big Bang akan menjadi menarik. Timbangtara jenis sains yang mereka sanksi adalah untuk membawa kepada akibat falsafah. Kita akan melihat bagaimana teori Big Bang akan menghakimi kredo mereka.
Pandangan yang BAHAYA DAN ALLAH TELAH DIPERLUKAN ETERNAL
Terdapat dua alternatif yang disokong oleh pemikir materialis: sama ada kedua-dua perkara dan alam semesta adalah kekal tanpa permulaan atau akhir, dan Tuhan tidak wujud; atau, Tuhan adalah kekal dan Pencipta segala sesuatu termasuk materi dan alam semesta. Namun, fakta bahawa Plato (427-347 SM) dan Aristotle (384-322 SM), dua ahli falsafah yang paling terkenal dalam sejarah falsafah, berpendapat bahawa kedua-dua perkara dan Tuhan adalah kekal dan mempunyai kewujudan abadi, patut bab khas.
Idea keabadian alam semesta lebih jelas dalam Aristoteles. Menurut beliau, bintang terbakar dengan bahan api yang tidak berkesudahan dan tidak kekal. Memandangkan fakta bahawa Plato mengatakan bahawa semuanya berasal dari kekacauan primeval, seseorang mungkin cenderung untuk berfikir bahawa pandangannya agak dekat dengan idea penciptaan daripada ketiadaan; Walau bagaimanapun, majoriti pengulas Plato berpendapat bahawa Plato percaya pada keabadian masalah. Walaupun Plato dan Aristotle adalah penyokong utama pandangan ini, ahli falsafah lain seperti Avicenna dan Farabi - yang mengkritik Ghazzali - juga dipengaruhi oleh falsafah mereka.
Walaupun Plato dan Aristotle dianggap sebagai orang suci pra-Kristian oleh dunia Kristian, perbezaan utama mereka dari agama monoteistik adalah berkaitan dengan kekekalan perkara. Apa yang dikatakan Big Bang dalam hal ini akan memberi penjelasan mengenai kontroversi bersejarah yang penting ini. Siapa yang betul di sisinya? Plato dan Aristotle? Atau agama monoteistik? Kita akan melihat bagaimana Big Bang akan menyelesaikan kontroversi ini.
Pandangan AGNOSTIK
Kita telah melihat di atas bahawa terdapat dua pandangan asas tentang kewujudan Tuhan dan keabadian yang kekal, sementara alternatif ketiga adalah pandangan yang dipegang oleh Plato dan Aristoteles. Walaupun seseorang tidak dapat mengatakan bahawa ada yang keempat, masih ada pendekatan lain untuk pertanyaan itu, yaitu badan pendapat yang diakui oleh agnostik. Agnostikisme mengekalkan bahawa seseorang tidak mungkin tahu yang mana alternatif yang terdahulu adalah yang betul. Selain itu, ia tidak menawarkan apa-apa alternatif. Kita boleh mengklasifikasikan agnostik dalam tiga kategori:
1. Agnostik-Ateis: Para ahli falsafah ini mendakwa bahawa seseorang tidak mungkin mengetahui sama ada Tuhan wujud atau tidak; Oleh sebab itu, atheisme adalah satu-satunya kesimpulan yang dapat ditarik.
2. Agnostic-Fideists: Penyokong sikap ini menilai kecerdasan itu tidak dapat membuktikan atau tidak membuktikan kewujudan Tuhan; Walau bagaimanapun, mereka memberi ruang kepada iman dan kepercayaan kepada Tuhan. Kant, agnostik yang paling terkenal dalam sejarah, boleh diklasifikasikan di kalangan jenis ini.
3. Agnostik yang kekal agnostik: Mereka memilih untuk tidak berspekulasi. Permulaan mereka adalah titik akhir mereka. Mereka tidak menerima kepercayaan kepada Tuhan mahupun ateisme.
Agnostikisme menegaskan bahawa kita tidak dapat mengetahui sama ada Tuhan wujud atau tidak. Hakikatnya sama ada perkara wujud dari kekekalan atau diciptakan tetap sama dengan titik yang mengejutkan. Asal usul agnostisisme bermula kembali kepada orang-orang Yunani purba, sejauh mana Sophists. Protagoras (485-420 SM) dan Gorgias (kira-kira abad ke-5 SM), yang paling terkenal di kalangan mereka, mendakwa bahawa pengetahuan yang pasti dan mutlak adalah mustahil.
Sebaliknya, perkataan 'agnostisisme' dikaitkan dengan minda dengan dua nama penting, David Hume (1711-1776) dan Immanuel Kant (1724-1804), yang dipengaruhi oleh bekas, adalah untuk mendapatkan lebih terkenal .Kedua-duanya mengakui bahawa kita tidak berada dalam kedudukan untuk mengetahui sama ada Tuhan wujud atau tidak, atau sama ada perkara kekal atau tidak. Kita akan menangani isu ini kemudian, dengan menggunakan teori Big Bang untuk menilai agnostikisme.
Teori Big Bang mengisyaratkan bahawa kita boleh belajar tentang bagaimana alam semesta bermula, dan mendakwa bahawa pengetahuan ini dapat diperoleh-dan terbukti oleh pemerhatian dan data empiris. Teori Big Bang membatalkan banyak dakwaan agnostik bahawa pengetahuan sedemikian tidak dapat dicapai dan tidak dapat dijelaskan.
KEPERCAYAAN DALAM BUKU ALLAH DAN PENCIPTAAN PERKARA
Para pendukung utama sikap ini - sebenarnya, satu-satunya juara daripadanya - adalah agama monoteistik.Agama monoteistik mengekalkan perkara itu dan alam semesta telah dicipta ex nihilo dan Tuhan wujud.Walaupun perbezaan antara Judaisme, Kristian dan Islam, mereka semua bersetuju dengan satu titik penting: kewujudan kekal Tuhan dan penciptaan alam semesta. Agama-agama ini tiba pada kesimpulan ini berdasarkan buku suci mereka. Pandangan ateisme materialistik dicabar oleh perselisihan agama monoteistik mengenai penciptaan materi dari apa-apa dan pertentangan yang penting mempunyai permulaan dalam waktu. Inilah keyakinan asas yang membezakan agama-agama monoteistik dari semua pandangan lain yang dinyatakan setakat ini.
Dalam agama monoteistik, keingkaran dan keemasan Tuhan adalah ciri-ciri pentingnya. Semua pembinaan yang mungkin bertentangan dengan kekuasaan Tuhan dan kemahakuasaan disangkal. Mana-mana pandangan yang mengaitkan kegagalan kepada Tuhan ditolak. Perkara yang dianggap tidak dicipta dan wujud sendiri menjadi bebas dari kuasa dan kemahakuasaan Allah; Oleh itu, idea yang menganjurkan perkara itu kekal dan tidak dicipta adalah suatu postulat bahawa agama-agama monoteistik mengecam keras.
Saya ingin menarik perhatian kepada lima mata di mana agama-agama monoteistik khususnya tinggal. Lima mata ini - seperti yang akan dilihat kemudian secara terperinci - adalah kepentingan khusus dari segi data yang disediakan oleh teori Big Bang. Semua lima hujah ini dikemukakan dan disokong oleh agama monoteistik dalam sejarah manusia. Kesahihan hujah-hujah ini akan dibincangkan berdasarkan teori Big Bang. Hujah-hujah ini adalah seperti berikut:
1. Alam semesta dicipta; oleh itu, ia tidak kekal. Ia mempunyai permulaan dalam masa.
2. Masa juga dibuat.
3. Penciptaan alam semesta mengikuti proses evolusi progresif.
4. Alam semesta direka.
5. Alam semesta akan berakhir.
No comments:
Post a Comment