Monday, January 7, 2019

Sejarah Astronomi Sehingga Teori Big Bang

0 Comments

Sejarah Astronomi Sehingga Teori Big Bang

Kami berhasrat untuk membuat tinjauan ringkas tentang sejarah astronomi. Adalah matlamat kami untuk mengingatkan pembaca kami proses saintifik sebelum pembangunan model Big Bang; tempat teori dalam perspektif sejarah akan menjadi lebih jelas.
PEMBANGUNAN YANG DIPERLUKAN OLEH SIVILIZASI BORONG
Data yang mudah diakses kepada anak berusia sepuluh tahun hari ini adalah enigmas untuk orang purba, dan yang paling sering menjadi teras mitologi dan legenda mereka.
Kita tahu bahawa orang Sumeria memperoleh pengetahuan teknikal tertentu dan menggunakannya, dan bahawa orang Babilonia, yang berjaya mereka, mencapai kemajuan besar dalam matematik dan astronomi.Yang kedua bahkan membuat kalendar berguna sebagai hasil pemerhatian yang panjang dan akut. Mereka mengekalkan bahawa matahari masuk melalui satu pintu langit dan keluar dari yang lain. Orang-orang Babilon berminat bukan sahaja dalam bidang astronomi, tetapi juga dalam astrologi. Mereka sentiasa menonton bintang-bintang, cuba membaca tanda-tanda masa depan.
Di Mesir purba, perkembangan penting berlaku dalam matematik dan astronomi. Pencapaian yang berjaya dalam matematik dan astronomi juga diperhatikan dalam tamadun Cina dan India. Kebimbangan segera usaha ini adalah untuk mencari penyelesaian kepada masalah harian, daripada menjadi ilmiah dalam pengertian istilah yang tepat.
Tamadun-tamadun ini menyaksikan pergerakan mayat-mayat syurga, cuba membaca masa depan yang berasaskan perhubungan-perhubungan biasa mereka; ini, mereka percaya, membolehkan mereka mendapat manfaat dalam bidang pertanian dan menubuatkan peristiwa-peristiwa yang mungkin akan berlaku pada masa akan datang melalui penemuan astrologi. Dengan pengetahuan yang terbaik, mereka gagal untuk memasuki mana-mana dan di mana hasil hasil pemerhatian mereka dan untuk menilai mereka pada asas-asas teori. Ini menghalang mereka daripada menandakan kemajuan dalam astronomi dalam erti konsep saintifik hari ini. Walau bagaimanapun, kita juga harus menambah bahawa penemuan baru-baru ini telah mendedahkan bahawa kemajuan mereka telah lebih mengejutkan daripada apa yang telah disampaikan kepada kita dalam rekod sejarah, dan membentuk asas pencapaian saintifik di Yunani Kuno.
UNIVERSITI GEOFENTRIC OF ARISTOTLE DAN PTOLEMY
Aristotle percaya bahawa bumi adalah pusat alam semesta dan bahawa matahari dan bulan berkisar di sekitarnya. Menurut beliau, material materia dari bintang-bintang berbeza dari bahan yang dunia dibuat.Kebakaran bintang-bintang tidak dapat dibezakan. Bahan-bahan ini mempunyai kewujudan kekal. Bumi, sebaliknya, tidak begitu sempurna dan rosak.
Ptolemy (85-165), yang mendapat manfaat daripada warisan Aristotle serta pandangan Eudox dan Hipparchus, mempostulasi model geosentris. Beliau mengekalkan lima satelit yang ditemui sehingga ketika itu, iaitu Mercury, Venus, Mars, Musytari dan Zuhal, bersama dengan bulan dan matahari, berputar di sekeliling bumi. Bintang-bintang menduduki lingkaran paling luar. Alam semesta digambarkan dari segi lingkaran dan sfera sepusat.
AGE SAINS GOLDEN DALAM DUNIA ISLAM
Tempoh yang bermula dari kelapan hingga abad ke-13 adalah puncak pencapaian saintifik bagi peradaban Islam. Walaupun majoriti ahli sejarah merujuk kepada tempoh yang sama seperti "Zaman Gelap" dari tamadun Kristian, atribut yang digunakan oleh sejarawan yang berpadanan dengan era yang dipersoalkan ialah "Zaman Keemasan" untuk dunia Islam.
Dunia Islam menggunakan warisan Yunani, India dan Parsi. Kerja-kerja tamadun ini diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, sedangkan orang Arab sendiri juga pengarang banyak karya saintifik berdasarkan penemuan asalnya. Observatori dalam pengertian penerimaan moden telah ditubuhkan buat pertama kalinya pada tahun 1259 di Meraga. Nasraddin Tusi mendapati kecacatan dalam model Ptolemaic alam semesta, manakala ulama lain seperti Harazmi, Bitruji dan Biruni membuat sumbangan berharga kepada astronomi.
Kaum saintifik umat Islam disebarkan ke dunia barat menerusi terjemahan dari bahasa Arab. Menurut sejumlah ahli sejarah, proses kemajuan teknologi di Barat dari zaman Renaissance ke atas banyak berharga kepada dunia Islam ini. Dunia barat bersentuhan dengan Yunani Kuno, dengan Plato, Aristotle dan Ptolemy melalui terjemahan ini.
GEREJA DAN PROSES YANG DITERIMA OLEH COPERNICUS
Lebih dari 1500 tahun selepas ia muncul, sistem Ptolemaik diterima secara meluas sebagai asas astronomi oleh kalangan orang percaya yang besar, terutamanya oleh dunia Kristian. Memandangkan hakikat bahawa Gereja Katolik dianggap sebagai wakil Tuhan di bumi, sebarang penentangan terhadap akidah ini bermaksud menentang Tuhan sendiri. Oleh itu, model alam semesta Aristoteles dan Ptolemy mendapat penerimaan yang sangat luas, bahkan lebih daripada bahkan inisiatornya mungkin bermimpi mungkin. Para ahli falsafah awal ini telah dikuduskan, sementara ide mereka menjadi dogma!
Ia adalah Copernicus (1473-1543) yang memulakan proses yang menolak sistem ini. Dia menyamar dan membuktikan bahawa jika sistem geosentris digantikan oleh sistem heliosentrik, fenomena sejagat akan dijelaskan dengan lebih baik. Ide ini ditolak, bukan sahaja oleh Gereja Katolik, tetapi oleh Luther dan Calvin juga.Mereka tidak dapat membayangkan mana-mana sistem selain daripada geosentrik.
Sekiranya postulat baru telah terbukti, maka Gereja dan orang-orang yang dinonisasi olehnya akan terlibat dalam kesilapan. Kebencian pertama yang pertama membantah konsep lama tentang Gereja menjadi salah satu penyebab sekularisme. Sekiranya kuasa mutlak Gereja tidak dipersoalkan, sekularisasi tidak akan pernah berlaku. Pandangan Aristotle yang disokong dan disucikan oleh Jemaat dikatakan mempunyai asas saintifik.Oleh itu, Gereja mempunyai kuasa eksklusif terhadap kurikulum sekolah. Kawalan kurikulum oleh Gereja menyebabkan dunia barat mengakui data salah fisika Aristotle yang telah dikuduskan seolah-olah didedahkan oleh Tuhan. Kerosakan yang disebabkan oleh ini menjadi dasar sekularisme.
TYCHO BRAHE DAN KEPLER
Ia adalah Tycho Brahe (1546-1601) yang membuat pemerhatian yang paling bijak sebelum penciptaan teleskop.Brahe, di bawah naungan raja Denmark, menarik peta terperinci langit. Di Barat, pemerhatian Brache terhadap galas besar bertemu dengan pendekatan teori Kepler (1571-1630). Kepler, yang seorang ahli matematik yang sangat baik, berpaling kepada pemerhatian Brache yang baik dan membetulkan kekurangan dalam sistem Copernican. Copernicus percaya bahawa matahari berada di tengah, dan bumi dan planet-planet lain berpindah ke orbit yang mengelilinginya. Kepler, sebaliknya, menunjukkan bahawa planet tidak bergerak seragam dalam lingkaran, tetapi di elips dengan matahari dalam fokus. Kepler membetulkan sistem Copernican, sambil mengesahkan sistem heliosentriknya.
Undang-undang matematik Kepler mengisahkan peranan penting matematik masa depan. Undang-undang ini tidak semata-mata pengetahuan dan pengetahuan abstrak. Pengiraan yang berkaitan dengan perjalanan di angkasa, kepada revolusi bumi di sekeliling matahari, dan jarak ke bintang terjauh mungkin tidak dapat dicapai jika bukan untuk pendekatan matematik ini.
STRUKTUR GIANT OF GALILEO
Kepler adalah orang pertama yang memohon undang-undang fizikal bumi ke badan angkasa. Beliau juga merupakan saintis pertama yang mendakwa bahawa astronomi adalah cabang fizik, dan diakreditasi hari ini sebagai ahli astrofizik pertama. Ia adalah Galileo (1564-1642) - penemu undang-undang gerakan-yang menyumbang kepada peningkatan sains ke tahap yang tinggi. Dia menggunakan teleskop yang membawa kepada penemuan astronominya untuk menamatkan fizik Ptolemaik. Kali ini gereja itu tidak begitu lembut seperti yang berlaku dengan Copernicus dan Kepler; Galileo telah diuji oleh Inkuisisi untuk bidaah.
Acara ini dirujuk sebagai contoh yang paling menggambarkan kontroversi antara agama dan sains. Namun, semua orang yang membantah sistem Ptolemaic adalah orang yang taat, penganut agama yang setia.Kepercayaan mereka terhadap Allah jelas kelihatan dalam banyak pernyataan mereka. Tiada seorang pun yang pernah memikirkan menyerang gereja. Walau bagaimanapun, hasil yang mereka hasilkan melalui penyelidikan saintifik mereka tidak dapat menolong pertengkaran dengan ketua-ketua Gereja. Para saintis ini berpendapat bahawa hasil yang dicapai mereka tidak bertentangan dengan kewujudan dan kemahakuasaan Tuhan.Matematik adalah bahasa di mana Tuhan telah menulis alam semesta, kata Galileo. Dia percaya bahawa alam semesta adalah salah satu kitab Tuhan dan tidak mungkin terdapat ketidaksesuaian diantara mereka.
Jemaat kemudian mengakui perlakuan tidak adil terhadap Galileo. Ini bermakna mengakui fakta bahawa kehendak Tuhan telah ditambah oleh kehendak Gereja. Galileo telah mengguncangkan konsepsi Aristotelian tradisional kepada asas-asasnya. Fizik berorientasikan kuantitatif menggantikan fizik berorientasi kualitatif Aristotle. Beliau berhujah bahawa sifat harus ditafsirkan dengan jalan keluar untuk kepastian matematik dan kesaksamaan.
KULIT ARISTOT DAN HORSE
Logika Aristotelia telah menghasilkan tempatnya untuk matematik, dan pengudusan Aristotelianisme oleh gereja telah menjalankan perjalanannya. Prinsip-prinsip fisika Aristotelian telah menjadi isu kontroversial dan fizik menjadi objek penilaian semula, dan dinilai semula pada asas matematik dan eksperimen. Menurut legenda, pada Zaman Pertengahan seseorang bertanya jumlah gigi kuda; penasihat dikatakan telah merundingkan pendapat Aristotle mengenai perkara itu.
Mengikut kaedah baru, fenomena diperhatikan dengan teliti dan undang-undang matematik dibina melalui eksperimen dan analisis. Undang-undang ini membenarkan para saintis untuk menjelaskan banyak rahsia alam dan membuat generalisasi untuk fenomena masa depan. Sistem yang Copernicus, Kepler dan Galileo canggih menjelaskan manfaat yang besar yang boleh diperolehi dari matematik dan fakta bahawa kosmologi harus didekati bukan sahaja secara teoritis, tetapi melalui eksperimen dan pemerhatian juga.
René Descartes (1596-1650) mengasaskan pembinaan seluruh badan pengetahuan ke dalam sistem bersatu kebenaran tertentu berdasarkan matematik. Beliau mempunyai pemahaman yang mendalam tentang fenomena spasial berdasarkan matematik. Fisika Galileo adalah untuk membentuk asas-asas fizik klasik; manakala pandangan matematik Descartes tentang alam semesta akan menjadi seminal.
NEWTON GIANT YANG TERBAIK
Sistem heliosentrik yang dibangunkan oleh Copernicus dan Kepler, ditambah pula dengan pemerhatian dan fisika Galileo, menyumbang kepada pemahaman yang lebih baik tentang alam semesta. Walau bagaimanapun, terdapat misteri-misteri yang masih boleh dibersihkan: Apa yang memelihara planet-planet di orbit mereka? Apa yang menghalang mereka di bawah bumi jatuh? Itu adalah Newton's (1642-1726) banyak untuk menyoroti misteri-misteri ini.
Bagi ramai, Newton adalah tokoh paling penting dalam sejarah sains; saingannya ialah Einstein. Kejatuhan epal menggerakkan pemikiran yang membawa kepada undang-undang graviti, yang menurut bulan itu tertarik oleh bumi. Itu adalah terima kasih kepada undang-undang ini bahawa badan angkasa dan orang-orang di bawah bumi tidak terjatuh. Undang-undang gerakan mengekalkan bahawa planet-planet bergerak di orbit mereka.Newton mencapai undang-undang ini melalui persamaan matematik. Magnitud gravitasi adalah berkadar dengan jisim kedua-dua objek dan berkadar songsang dengan kuadrat jarak di antara mereka.
Undang-undang baru Newton menunjukkan bahawa tiada apa-apa yang bersifat statik. Sistem Ptolemaik kemudiannya diketepikan. Gereja akhirnya mengakui bahawa bumi adalah salah satu planet yang berputar di sekeliling matahari. Newton mentakrifkan undang-undang graviti sebagai undang-undang yang dicipta Tuhan untuk beralih ke alam semesta. Undang-undang gerakannya membuktikan bahawa undang-undang fizikal terpakai di seluruh alam semesta. Pandangan bintang dan bumi Aristotle itu ditolak.
Terima kasih kepada Newton, manusia mempunyai akses untuk kali pertama kepada kosmologi terperinci dan sistematik. Tetapi kosmogoni, cawangan sains yang berkenaan dengan asal usul dan perkembangan alam semesta secara keseluruhan, masih hilang. Mengaitkan pernyataan mereka mengenai undang-undang Newton, Kant (1724-1804) dan Laplace (1749-1827) kemudian menggambarkan pembentukan planet-planet dari awan gas. Kajian-kajian Kant dan Laplace dapat ditakrifkan sebagai usaha pertama dalam membangunkan kosmogony dari segi sains.
Mereka berpendapat bahawa bintang dan planet adalah hasil pemeluwapan gas dan debu di bawah tindakan kekuatan graviti bersama. Kosmologi semulajadi dan cosmogony semata-mata termasuk setiap detail dari zarah subatom, atom dan awan gas kepada pembentukan bintang akan menjadi kerja model Big Bang yang menanti kedatangan Einstein, Hubble dan Lemaitre.

No comments:

Post a Comment

 
back to top