Bukti Tidak Langsung Dalam Menyokong Big Bang
KETERANGAN TIDAK LANGSUNG DI SOKONGAN BANG BANG
Bukti bukti tidak langsung menyokong postulat bahawa alam semesta mempunyai permulaan; dengan kata lain bahawa ia tidak mempunyai kewujudan kekal. Konsekuensi falsafah yang paling asas teori Big Bang adalah postulasi hakikat bahawa alam semesta itu mempunyai asal usul. Setiap bukti yang menunjukkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang tidak langsung menyokong teori Big Bang. Bukti tersebut, saya akan menangani tiga perkara pertama yang berkaitan dengan fizik. Dalam item terakhir dalam bab ini saya akan menggariskan secara ringkas bagaimana teori yang menganjurkan bahawa alam semesta mempunyai asal mempunyai rakan sejawatannya dalam falsafah.
1. KETERANGAN DARI ENTROPY UNDANG-UNDANG ENTROPY
Entropi adalah ukuran tenaga yang tidak tersedia dalam sistem termodinamika tertutup yang juga dianggap sebagai ukuran gangguan sistem. Konsep entropi berikut dari penggunaan undang-undang termodinamik kedua.Undang-undang ini menegaskan bahawa akhir alam semesta semakin dekat dan proses ini tidak dapat dipulihkan mengikut undang-undang fizik. Fakta adalah bahawa aliran panas tidak dapat dipulihkan dalam satu arah. Marilah kita anggap bahawa kita meninggalkan baldi yang penuh dengan air panas di dalam bilik: tenaga haba di dalam jisim air akan menyebarkan tentang bilik yang tidak pernah kembali ke sumbernya. Aliran tenaga dalam sistem tertutup bergerak satu cara dan berterusan sehingga titik keseimbangan dicapai yang dinamakan 'keseimbangan termodinamik,' di mana entropi berada pada puncaknya.
Kewujudan proses tidak dapat dipulihkan ini membuktikan bahawa alam semesta, seperti manusia, tertakluk kepada proses penuaan yang tidak dapat dipulihkan. Kedua-dua matahari dan bintang-bintang lain tertakluk kepada undang-undang termodinamika ini. Matahari menaikkan entropi dengan pemindahan haba yang berterusan ke ruang angkasa. Namun, haba ini tidak kembali ke matahari. Undang-undang termodinamik menegaskan bahawa entropi terus meningkat dan proses itu pasti dalam satu arah.
PERSEPSI FILOSOPHIKAL UNDANG-UNDANG ENTROPY
Banyak orang yang banyak menganggap data relatif terhadap entropi semata-mata dari segi fizik. Tetapi undang-undang entropi membolehkan kita mencapai akibat falsafah yang sangat penting.
1-Aliran haba di alam semesta mengikuti satu arah; ini tidak dapat dipulihkan (undang-undang termodinamik kedua).
2-Dalam keadaan ini, hari akan datang apabila keseimbangan termodinamika akan ditubuhkan dan kita akan mengalami "kematian panas." Ini bermakna alam semesta telah berakhir.
3 - Sekiranya alam semesta wujud dari keabadian, alam semesta akan, dalam masa yang telah berlalu, telah mencapai keadaan keseimbangan termodinamika dan mengalami "kematian panas." Alam semesta manusia tidak dapat wujud dari keabadian.
4-Memandangkan hakikat bahawa alam semesta tidak wujud dari keabadian, ia mengikuti bahawa alam semesta mempunyai asal. Alam semesta dalam keadaan inisiatifnya (t = 0) menuju dari entropi yang rendah ke keadaan entropi yang tinggi. Peningkatan entropi yang berterusan menunjukkan bahawa pada asalnya alam semesta menikmati entropi yang rendah.
ENTROPY, PESIMPANAN DAN HARUS
Beberapa ahli falsafah pada mulanya tinggal di bahagian undang-undang entropi yang menyatakan bahawa alam semesta tidak mempunyai kewujudan kekal, mengabaikan fakta bahawa ia mempunyai permulaan.Bertrand Russell membicarakan pesimismenya dalam menghadapi harapannya tentang penghapusan jumlah apa pun yang wujud: "Semua kerja zaman dahulu, semua pengabdian, semua inspirasi, semua kecerahan siang hari kemuliaan manusia, ditakdirkan untuk memusnahkan kematian besar sistem suria ... seluruh kuil pencapaian manusia pasti akan dikebumikan di bawah runtuhan alam semesta yang runtuh ... "Paul Davies hairan pada fakta bahawa saintis dan ahli falsafah memberi tumpuan kepada pemusnahan prospek alam semesta ke mana entropi nampaknya untuk menjadi tajuk, mengabaikan hakikat bahawa ia mempunyai permulaan: "Sesuatu yang mengalir pada kadar terhingga jelas tidak dapat wujud dari keabadian. Dalam erti kata lain, alam semesta mestilah wujud pada masa yang tertentu. Adalah luar biasa bahawa kesimpulan yang mendalam ini tidak difahami oleh para saintis pada abad kesembilan belas. "
Undang-undang entropi tidak sepenuhnya pesimis. Faktor yang akan membolehkan manusia untuk mengatasi pesimismenya bukanlah kewujudan kekal alam semesta apabila dia tidak lagi, tetapi hidup abadinya sendiri.Tidak dinafikan bahawa manusia lemah dalam hal itu. Kuasa untuk menjamin kewujudan abadi adalah apa yang dapat dia harapkan. Undang-undang entropi yang menyatakan bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang membuat kepercayaan terhadap kewujudan Kuasa di luar batas-batas alam semesta yang mempertahankan hujah agama-agama monoteistik yang menganjurkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan. Mereka yang menduga perkara itu adalah kekal dan bahawa alam semesta yang mereka percayai memiliki kewujudan kekal yang akan berakhir, pasti, akan meredakan. Tetapi bagi mereka yang yakin bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan akan berakhir dan mempercayai keberadaan Tuhan dan dalam kebenaran mesej ini yang disampaikan oleh agama-agama monoteistik dan kepada Tuhan yang maha kuasa, undang-undang entropi tidak harus memimpin mereka kepada pesimisme.
MESYUARAT TEMPAT DAN BIG BANG
Idea bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan akan berakhir disarankan oleh model Big Bang.Undang-undang termodinamik (entropi) telah dibuat sebelum ini; hasil yang mereka hadapi menumpukan, seperti yang kita lihat. Secara konsisten, undang-undang termodinamik, pemerhatian astronomi dan rumusan teori relativiti saling menyokong.
Undang-undang yang mengawal entropi, dalam aspek lain, juga boleh diambil untuk bukti langsung teori Big Bang. Entropi adalah sangat tinggi di alam semesta, yang boleh diambil kira hanya oleh haba sengit yang dihasilkan oleh letupan primordial. (Entropi boleh diukur dengan nisbah zarah terkecil cahaya, foton, kepada baryon, proton dan neutron).
Walaupun letupan supernova merupakan salah satu peristiwa yang paling entropik, ia tidak boleh dibandingkan dengan entropi yang wujud di alam semesta. Tiada pembentukan di alam semesta yang kita tahu boleh mencatat entropi kuantiti tinggi yang wujud di alam semesta. Namun, entropi tinggi ini serasi dengan model Big Bang.
2. KECEMERLANGAN YANG DIKELUARKAN DALAM PENGECUALIAN KESALAHAN LAMPIRAN KONSEP A UNIVERSAL STATIC
Alam semesta yang dibintangi bintang memberi kita gambaran tentang model alam semesta yang statik dan tidak berubah. Aristotle yakin bahawa bintang-bintang itu kekal dan mendedahkan bahawa mereka mempunyai bahan api tidak habis-habis. Seseorang yang melihat langit dengan mata telanjang pada waktu malam mungkin percaya bahawa alam semesta mantap, dan gagal untuk melihat dinamisme dan proses evolusi dan kemusnahan yang berterusan.
Sebelum mengetahui struktur bintang, pemikir materialis berpendapat bahawa bintang mempunyai kewujudan kekal dan mereka akan terus wujud selama-lamanya. Pada masa ini kita tahu bahawa bintang-bintang mempunyai masa yang pasti, bahawa mereka semua (termasuk matahari) berhutang kewujudan mereka untuk penukaran hidrogen mereka menjadi helium dan bahawa apabila bahan api mereka habis mereka akan berakhir.Selepas itu, dipercayai bahawa bintang-bintang yang baru terbentuk menggantikan bintang-bintang yang hilang dan proses ini akan berterusan sehingga keabadian. Namun, kita tahu hari ini, ini juga tidak benar. Satu hari akan datang apabila bintang-bintang dan cahaya tidak lagi.
Bintang yang hilang kini digantikan oleh bintang yang baru terbentuk. Proses ini akan berterusan selagi ada bahan mentah yang cukup. Sumber bahan mentah ini adalah letupan dan letusan dalam supernovas dan bintang lain, seperti proses primordial pada permulaan penciptaan. Gas-gas ini, dipendekkan oleh daya graviti, runtuh dan menimbulkan pembentukan bintang-bintang. Setelah menghabiskan hayat mereka, mereka berubah menjadi lubang hitam, bintang neutron, draf putih dan gergasi merah. Bahan mentah yang diperlukan untuk pembentukan bintang menjadi letih. Sebaik sahaja bahan mentah ini disalirkan, tiada bintang akan terbentuk lagi. Alam semesta akan menjadi gelap apabila bintang-bintang menghilang (kecuali jika bencana sebelum alam semesta tidak campur tangan).
POTONGAN FILOSOPHIK DARIPADA EXTINCTION OF LIGHT
Menurut data saintifik, proses ini akan berbilion tahun. Ruang masa yang begitu besar itu mungkin tidak menarik perhatian orang ramai, walaupun ia mempunyai banyak makna dalam istilah falsafah. Biar saya meringkaskan:
1-Light akan lenyap di alam semesta
2-Tanpa kehidupan tidak mungkin tanpa cahaya, kehidupan di bumi tidak boleh kekal.
3-Menimbang bahawa cahaya di alam semesta dijangka berakhir satu hari, cahaya seperti itu tidak dapat wujud dari kekekalan, jadi ia mesti mempunyai permulaan.
Dengan postulat bahawa cahaya (atau bintang-bintang) akan dipadamkan selepas beberapa waktu, idea alam semesta kekal ditunjukkan tanpa asas. Keputusan ini bersesuaian dengan undang-undang entropi dan teori Big Bang.
Oleh kerana idea tentang keberadaan bintang-bintang yang kekal telah tidak digunakan, titik yang menjadi isu sekarang adalah untuk mengira umur bintang-bintang sebaik mungkin. Dianggarkan bahawa populasi bintang kedua, yang paling banyak, dibentuk 1.5 - 5 bilion tahun selepas permulaan penciptaan. Jika seseorang menambah usia bintang kedua ke nombor ini, kita boleh mempelajari usia alam semesta.
Pengiraan yang dibuat berdasarkan pengukuran ini memberikan usia hampir seribu alam semesta sebanyak 15 bilion tahun. Hasil ini sangat dekat dengan hasil yang diperoleh menggunakan Hubble Constant. Bintang-bintang dan cahaya yang mereka bawa memungkiri model alam semesta abadi ketika mereka mengesahkan postulat bahawa ia mempunyai permulaan dan akhir.
3. KEBERKESANAN DARIPADA TAHAP ELEMEN RADIOACTIVE HALF-HIDUP SAHAM ELEMEN RADIOAKTIF
Elemen radioaktif bukan misteri untuk pelajar sekolah menengah pada zaman kita. Radioaktif ditemui pada tahun 1896 oleh saintis Perancis Henry Becquerel. Radioaktiviti adalah perpecahan spontan nukleus atom-atom tertentu yang disertai dengan pelepasan zarah atau sinar. Ia adalah pembebasan tenaga oleh unsur-unsur yang jarang, berat apabila nukleus mereka mereput menjadi nukleus yang lebih ringan. Dalam pemisahan sedemikian tidak semua atom radioaktif dipecah secara serentak. Kesan bahan radioaktif berkurangan dalam masa, kerana jumlah atomnya terus berkurang seiring dengan berlalunya masa. Masa yang diperlukan untuk bahagian tertentu atom dalam bahan radioaktif untuk mengurai adalah sama. Oleh itu, masa yang berlaku untuk kerosakan separuh atom dalam bahan radioaktif digunakan dalam pengiraan. Kali ini dirujuk sebagai "separuh hayat" unsur radioaktif dan ruang masa tersebut berbeza mengikut bahan radioaktif yang dipersoalkan. Berikut adalah separuh hayat elemen radioaktif tertentu:
Isotop Radioaktif Separuh hayat
Thorium 232 13.900.000.000 tahun
Uranium 238 4.500.000.000 tahun
Uranium 235 700.000.000 tahun
Neptunium 237 2.250.000 tahun
Karbon 14 5.700 tahun
Radium 226 1.600 tahun
Radon 222 3.8 hari
Uranium 238 4.500.000.000 tahun
Uranium 235 700.000.000 tahun
Neptunium 237 2.250.000 tahun
Karbon 14 5.700 tahun
Radium 226 1.600 tahun
Radon 222 3.8 hari
Marilah kita ambil contoh Uranium 235 yang disebut dalam senarai di atas. Ada dalam kuantiti tertentu, Uranium 235 akan dikurangkan menjadi setengah dalam 700 juta tahun. Perkara yang sama akan berlaku dalam tempoh 700 tahun yang lain dan akan dikurangkan kepada separuh jumlah sebelumnya. Proses ini akan diulang setiap 700 tahun. Dengan kaedah ini seseorang dapat mengira kuantiti Uranium 235 secara matematik pada tarikh yang diberikan pada masa lalu. Ahli kimia AS Willard Frank Libby dianugerahkan Hadiah Nobel untuk bidang kimia untuk membina teknik kencan radiokarbonnya, yang mempunyai aplikasi luas dalam bidang geologi.Kepentingan unsur-unsur radioaktif menjadi lebih terperinci dalam dunia sains.
Teknik pemerhatian moden membolehkan kita menyimpulkan umur unsur-unsur kimia dari unsur-unsur radioaktif yang ada dan dari pengiraan kuantiti unsur radioaktif yang terbentuk pada akhir separuh hayat mereka. Pada tahun 1997, astrophysicists Inggeris dan Amerika Margaret dan Geoffrey Burbidge, William Fowler dan Fred Hoyle menunjukkan bahawa unsur-unsur yang mempunyai berat atom yang lebih tinggi telah dibentuk melalui proses-proses dalam supernovas. Penyelidikan dan kerja mereka kemudiannya menunjukkan unsur-unsur seperti Thorium 232, Uranium 238 dan Uranium 235 adalah sisa-sisa supernova pertama. Kuantiti elemen dan data matematik yang kami perolehi berbanding separuh hayat membolehkan kami mengira umur supernova pertama.
AGE UNIVERSE PADA ASAS ELEMEN RADIOACTIVE
Berdasarkan perkadaran Thorium 232, Uranium 238 dan Uranium 235, ahli fizik Eropah, Thielemann, Metzinger dan Klapdor menyatakan pada tahun 1983 bahawa pembentukan supernova pertama mesti berlaku dalam selang waktu 16.8 - 22.8 bilion tahun. Selepas itu, pada tahun 1987, William Fowler cuba membetulkan pengiraan ini dan mengemukakan bahawa pengiraan Thielemann perlu dikurangkan kepada 3-9 bilion tahun.Kemudian Thielemann dan dua kolaborator, Cowan dan Truran, membuat perhitungan baru mengikut selangnya harus 12.4-14.7 bilion tahun. Ini diikuti dengan postulat ahli fizik AS Donald Clayton, yang telah menggunakan lapan kaedah yang berbeza, mengira tarikh supernovas pertama di mana antara 12 - 20 bilion tahun.
Supernova pertama muncul pada permulaan penciptaan, apabila perkara itu sangat padat. Oleh itu, tarikh anggaran yang diperoleh daripada unsur-unsur radioaktif mengenai pembentukan supernovas yang pertama memberikan usia anggaran alam semesta. Pengiraan yang dibuat menggunakan teknik ini berdasarkan umur bintang atau titik tetap Hubble pada selang waktu yang sama. Hasil pengiraan ini tidak berbeza dengan yang lain. Kesukaran yang tertentu menjadikannya mustahil untuk membuat perhitungan yang tepat, tetapi penilaian menunjukkan bahawa usia alam semesta mesti berada di sekitar 15 milyar tahun. Walaupun parameter yang berbeza-beza hasil dicapai tidak berbeza secara meluas. Penggunaan ciri-ciri elemen radioaktif adalah antara kaedah pengiraan. Titik yang menjadi isu tidak lagi sama ada alam semesta adalah kekal atau tidak, tetapi penentuan tarikh yang tepat ketika alam semesta diciptakan.
4. KETERANGAN FILOSOPHIK MENINGKATKAN BAHAWA UNIVERSE ADALAH AWAL PERTIMBANGAN FILOSOPHIK DALAM PENDAFTARAN ASAL UNIVERSE
Pada masa perkembangan astronomi dan fizikal belum berlaku, apabila tiada apa yang diketahui tentang sinaran latar gelombang mikro kosmik, ketika manusia belum melihat perkembangan alam semesta dan ketika ia masih tidak menyadari unsur entropi dan radioaktif, pendekatan rasional kepada idea bahawa alam semesta telah dimulakan telah diadopsi oleh para ahli falsafah seperti Saadia dari kredo Judaistik, Bonaventure yang mewakili agama Kristian dan Kindi berdiri untuk Islam. Saya akan cuba untuk menangani perkara ini hanya dengan ringkas, kerana ia adalah subjek mengenai jumlah yang mungkin ditulis. Dalam mengikuti trend idea ini, ia berpendapat bahawa alam semesta dan masa dan gerakan di alam semesta tidak dapat kekal. Ia menegaskan bahawa sepatutnya menjadi Sebab di sebalik penciptaan, Sebab di luar batas alam semesta.Hujah-hujah yang dikemukakan dapat diringkaskan seperti berikut:
1-Apa sahaja yang mula wujud ada sebab.
2-Alam semesta mempunyai permulaan
3-Oleh itu alam semesta mempunyai Sebab untuk kewujudannya.
2-Alam semesta mempunyai permulaan
3-Oleh itu alam semesta mempunyai Sebab untuk kewujudannya.
Titik kedua ialah hujah kritikal. Bantahan terutamanya dibangkitkan hingga ke tahap ini. Bukti asas yang disediakan oleh teori Big Bang adalah pengesahan saintifik pada titik ini. Walau bagaimanapun, walaupun dalam ketiadaan bukti saintifik, seseorang mungkin mempunyai alasan untuk memikirkan falsafah. Usul dan masa di alam semesta tidak boleh kekal; permulaan masa juga permulaan alam semesta. Masa di alam semesta adalah ukuran gerakan di alam semesta; apa yang bergerak adalah alam semesta itu sendiri. Alam semesta di mana tiada gerakan tidak dapat dibayangkan. Memandangkan hakikat bahawa terdapat permulaan masa, ia mengikuti bahawa permulaan ini juga merupakan permulaan pergerakan di alam semesta dan alam semesta itu sendiri.Permulaan ini memerlukan Punca di luar sempadan alam semesta.
INFINITI AKTIVITI DAN IMFINITI IMAGINAS
Kajian mengenai konsep infiniti adalah penting untuk tujuan kita. Adalah penting untuk kita menjelaskan maksud perkataan "infiniti" jika kita menghilangkan kekeliruan. Set nombor yang dirumuskan oleh ahli matematik seperti Cantor adalah "infiniti khayalan" yang tidak mempunyai bahagian yang sepadan dalam alam semesta."Ketepatan sebenar" mesti membezakan dari "infiniti khayalan". Banyak orang yang termasuk ahli matematik seperti Zeno dari Elea, Russell, Frege dan Hawking tidak dapat membantu menghadapi paradoks hanya kerana mereka gagal membuat pembezaan ini. Paradoks matematik adalah akibat kegagalan untuk membezakan antara "sebenar" dan "fiktif." Namun, paradoks ini mempunyai tugas penting, seperti yang mereka umumkan kepada para penerima alamat mereka dengan cara berikut: "Anda terlibat dalam menangani tidak matematik yang benar-benar wujud tetapi dallying dengan matematik khayalan! "Matematik berdasarkan set nombor tak terhingga boleh dimasukkan ke dalam, tidak syak lagi, seperti yang dicuba oleh Cantor. Tetapi ini tidak mempunyai rakan sejagat.
ZORO'S TORTOISE DAN HARE
Sekiranya kita dibenarkan untuk membuat sedikit pencerobohan, saya berhasrat untuk melihat dengan ringkas cara paradoks dalam sejarah falsafah dapat diselesaikan. Menurut Zeno dari Elea, kelinci tidak dapat mengejar kura-kura. Kerana apabila arnab telah mencapai titik "X" di mana kura-kura itu telah, kura-kura akan mencapai titik "Y" dan apabila arnab itu akan menjadi titik "Y" kura-kura akan menjadi titik "Z" dan ini akan pergi tak terhingga, oleh itu kelinci tidak akan dapat mengejar kura-kura. Dengan memiliki jalan masuk ke paradoks seperti Zeno dari Elea cuba untuk menunjukkan bahawa tidak ada gerakan atau perubahan di alam semesta.Tetapi hakikatnya, corak matematik yang telah dibuatnya sama sekali tidak berkaitan dengan usul di alam semesta. Untuk memulakan, apabila arnab menangkap kura-kura, ia tidak berhenti untuk menyaksikan kura-kura itu meneruskan. Formula matematik mudah iaitu jarak yang dilindungi adalah sama dengan kelajuan yang didarabkan oleh masa.
Ada jarak tertentu yang ditetapkan di alam semesta seperti 10 km dan 100 meter. Tetapi semasa membahagikan panjang ini dengan nombor, mengaitkan tak terhingga kepada penyebut adalah aplikasi khayalan. Di tempat pertama, "tak terhingga" bukan nombor; ia hanya menandakan peningkatan berterusan. Sebaliknya, tidak ada integer sebenar di alam semesta yang dibahagikan dengan "tak terhingga;" untuk cuba membahagikan integer dengan cara ini tetapi merupakan imaginasi imaginasi. Semua yang dapat disimpulkan dari ungkapan 'untuk membahagikan objek dengan tak terbatas,' akan menjadi pembahagian objek menjadi angka yang lebih besar.Sekiranya kita menganggap "infiniti" menjadi nombor sebenar, di luar maknanya sebagai "peningkatan berterusan," kita tidak dapat membantu tetapi mewujudkan kealpaan yang tidak wujud di dunia nyata. Apabila Zeno mendakwa bahawa anak panah tidak dapat menyerang sasaran ke arah yang sedang menuju, dia membelah jarak antara titik asal anak panah dan sasaran dengan tak terbatas dan mendakwa bahawa, memandangkan fakta bahawa jarak ini tidak terhingga, ia tidak boleh dilangkau. Faktanya ialah pembahagian oleh infiniti adalah khayalan semata-mata dan sasarannya tidak mematuhinya. Hares juga akan mengejar dan melepasi kura-kura. Untuk menyatakan bahawa arnab berhenti ketika ia menangkap kura-kura dan membuat berhenti ini tak terhingga adalah bertentangan dengan kenyataan yang ada di alam semesta.
Satu lagi paradoks terkenal dalam matematik ialah Paradox Russell ". Dalam paradoks ini definisi set diberikan;ia termasuk jenis entiti yang sama tetapi bukan ahli sendiri. Sebagai contoh, set anjing termasuk di dalamnya semua anjing yang ada di alam semesta, tetapi "set anjing" bukan ahli set ini. Semua set memenuhi ciri ini, tetapi tidak dalam kes "set semua set". Set ini mesti memasukkan bukan sahaja ahli lain tetapi juga "set semua set." Tetapi kemudian "set semua set" akan menjadi ahli sendiri, yang bertentangan dengan definisi yang diberikan set. Frege dibuang ke dalam keadaan panik apabila dia mendengar paradoks set-teoretis Russell yang berkaitan dengan bab matematik penting. Sekiranya mereka mengubahsuai "definisi khayalan" ciptaan naif mereka sendiri, yang sebenarnya tidak wujud di alam semesta, paradoks akan diselesaikan. Seperti yang dapat dilihat dalam contoh-contoh ini, sesetengah ahli matematik membingungkan fiksyen intelektual mereka dengan realiti, menghampiri imaginasi imaginasi mereka kepada idea-idea Platonik.
INFINITY AS CONTINUITY
Orang cenderung mengelirukan realiti alam semesta dan unjuran fiksyen mereka terhadap alam semesta, terutamanya apabila mereka menganggap konsep infiniti. Terdapat ahli matematik yang membayangkan "infiniti" menjadi nombor sebenar. Sebenarnya tidak ada bilangan seperti "infiniti;" infiniti menunjukkan bahawa kita boleh meneruskan terus tanpa henti. Marilah kita ambil, contohnya, siri semulajadi 0,1,2,3,4. Apabila kita mengatakan bahawa bilangan nombor ini tidak terbatas, kita tidak mencadangkan bahawa ia mempunyai sasaran yang pasti;semua yang kita nyatakan adalah hakikat bahawa set ditolak dengan penambahan 1 setiap kali. Inilah sebabnya mengapa tiada satu set nombor ini mencapai "tak terhingga", mereka terus menerus dan seterusnya; jika kita menganggap bahawa bilangan nombor ini berhenti di suatu tempat, ia akan bertentangan dengan definisi konsep "tak terhingga".
Sekarang kita harus membezakan pernyataan mereka yang mengatakan bahawa masa di alam semesta tidak terhingga pada masa lalu dan akan menjadi masa depan. Mereka yang menganggap masa lalu dan masa depan alam semesta menjadi seperti nombor nombor Cantor akan dibuang untuk menerima ungkapan ini. Mereka yang berpendapat bahawa alam semesta meneruskan ke infiniti akan mengatakan bahawa masa di alam semesta berterusan terus-menerus. Dalam hal ini untuk perkembangan masa depan terdapat ahli-ahli teori yang menggunakan ekspresi "infiniti berpotensi." Definisi ini tidak mengubah apa-apa dari segi hasil yang telah kami berikan. Namun, saya tidak suka menggunakan takrif ini, kerana idea "potensi" mungkin mengaitkan dalam fikiran kemungkinan bahawa sesuatu dapat berkembang atau menjadi kenyataan. Proses yang berorientasikan ke arah infiniti tidak akan terhenti, seperti definisi infiniti. Ia tidak akan mencapai tak terhingga; sebagai hakikatnya, kita tidak boleh bercakap tentang titik yang mewakili tak terhingga untuk "infiniti" bukan sasaran yang akan dicapai. Ini bermakna kemajuan berterusan. Oleh itu pesaing-pesaing yang mencadangkan bahawa masa depan alam semesta adalah "tidak terhingga" sebenarnya adalah kesilapan. Tidak kira di mana kita berhenti dalam kemajuan yang kekal, tempat itu tidak terbatas.
Oleh itu, mereka yang mempertahankan bahawa masa lalu alam semesta adalah tak terhingga berpendapat bahawa infiniti telah sampai pada istilahnya dan bahawa zaman alam semesta adalah "tidak terhingga sebenar." Dalam pengertian ini, takrif "infiniti" bermaksud pencapaian, pencapaian di luar selama-lamanya. Ini agak berbeza dari yang dimaksudkan dengan masa depan yang tidak terbatas; titik penting ini telah diabaikan oleh banyak pihak.
BAGAIMANA SATU PERGI KEBENARAN
Pandangan "lulus infiniti" tidak sesuai dengan takrif tak terhingga. Mereka yang menggunakan konsep "infiniti" dalam erti kata khayalan telah gagal mengambil tahu perkara ini. Biarkan saya meringkaskannya:
1-Infinity bermaksud apa yang berterusan dan berterusan dan tidak pernah selesai.
2-Adalah dicadangkan bahawa masa lalu adalah tak terhingga.
3-Sehingga kita mungkin ada pada masa ini, kita mesti telah melewati tak terhingga (sesuai dengan perkara 2 di atas).
4 - Walau bagaimanapun, menganggap bahawa tak terhingga tidak boleh diluluskan (mengikut item 1 di atas) dan kewujudan kami tidak dapat dinafikan, masa lalu di alam semesta tidak dapat terhingga.
5-Ia mengikuti masa yang memerintah di alam semesta mempunyai permulaan.
Sekiranya penyalahgunaan konsep tak terbatas itu diperbetulkan, hakikat bahawa alam semesta mempunyai permulaan akan terbukti. Tolong saya tegaskan lagi fakta bahawa apa yang salah bukannya persatuan unsur khayalan yang ada di alam semesta dengan matematik, tetapi hubungan antara "khayalan" dan "realiti" di alam semesta. Saya berpendapat bahawa paradoks matematik akan menyumbang dengan ketara kepada pembetulan kesilapan-kesilapan ini. "Selagi matematik adalah matematik fenomena (realiti di alam semesta) ia tidak boleh melibatkan apa-apa paradoks," boleh diterima pakai sebagai moto.
Sekiranya tiada kesilapan dibuat dalam status ontologi matematik (sama ada konsep matematik adalah khayalan atau sebenar), tiada paradoks akan berlaku. Pada hakikatnya, dalam kemajuan sains penerapan formula matematik yang betul mempunyai bahagian yang tidak dapat dipertikaikan. Matematik yang kekal pada tahap imajiner dan tidak mempunyai bidang permohonan untuk realiti di alam semesta tidak mempunyai bahagian untuk bermain dalam kemajuan yang dicapai dalam bidang saintifik. Matematik sebegini tidak jauh daripada menjadi jugglery mental dan sumber yang tidak menghasilkan apa-apa tetapi paradoks.
Ahli matematik tidak boleh melakukan tanpa pertimbangan khayalan, tetapi mereka harus berhati-hati untuk mencampurkan apa yang khayalan dengan realiti alam semesta. Sebagai contoh, Pamela Huby, dalam kajiannya tentang set tak terhingga Cantor, menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai mesej untuk menyampaikan tentang "sebenar tak terhingga." Di samping itu, Abraham Robinson telah mengumumkan bahawa kumpulan nombor tersebut tidak mempunyai rakan sejawatan dalam realiti. Walau bagaimanapun, nampaknya tidak semua orang telah berjaya membezakan antara "khayalan" dan "realiti alam semesta." William Lane Craig memberikan satu terperinci mengenai ini dan membuat ringkasan berikut yang cuba menunjukkan bahawa alam semesta tidak dapat wujud dari kekekalan:
1-Suatu tak terbatas sebenarnya tidak dapat wujud.
2-Ancaman temporal tak terhingga peristiwa adalah tak terhingga sebenarnya.
3-Oleh itu, peristiwa mundur temporal tak terhingga tidak dapat wujud.
HOTEL HILBERT
Apabila kita memproyeksikan corak Cantorian yang berkaitan dengan konsep "infiniti" ke dunia nyata, kita menghadapi percanggahan. Kami menghargai karya Cantor; Walau bagaimanapun, kita mesti menyedari bahawa dalam alam semesta ini tidak ada "sebenar yang tidak terhingga." Dalam kaitan ini kita dapat mengulangi teka-teki terkenal matematikawan Jerman Hilbert (1862-1943). Mari kita ambil kes hotel Hilbert.Marilah kita mengandaikan bahawa bilik-bilik yang tidak terhingga sebenarnya di dalam hotel diduduki dan bilangan tetamu yang "tak terhingga" sedang mencari tempat penginapan, yang mana, kita beralih orang di bilik nombor 1, ke bilik 2, 2 hingga 4, 3 6, 4 hingga 8 (ingatlah bahawa set nombor ganjil pergi ke tak terhingga 1, 3, 5, 7, 9 ...) Dengan cara ini, semua bilik yang bernombor ganjil menjadi bebas. Oleh itu, jumlah tetamu yang tak terhingga akan menduduki bilangan bilik yang tidak terhingga dengan nombor ganjil. Sementara itu bilangan bilik hotel tetap sama; kadar pendudukan hotel masih tidak terhingga, kerana ia sentiasa berlaku! Sebaliknya, memandangkan setiap tetamu sepadan dengan nombor semulajadi, tetamu baru yang muncul tidak dapat ditampung. Sebabnya ialah seseorang boleh menambah apa-apa kepada yang tidak terhingga. Selain itu, walaupun kami mendirikan sebuah hotel baru bersebelahan dengan yang sedia ada dan menampung tetamu di dalamnya, kami masih tidak dapat menuntut bahawa terdapat peningkatan jumlah tetamu (Untuk tak terhingga + sebarang nombor = tak terhingga).
Pemeriksaan konsep menunjukkan tak terhingga bahawa satu set yang terdiri daripada penambahan berturut-turut tidak membawa kepada "tak terhingga sebenar." Setiap saat dalam masa berikut kemajuan satu dan masa sebelumnya dalam satu arah semata-mata. Memandangkan hakikat bahawa setiap momen ditambah kepada yang terdahulu, tidak ada "tak terhingga sebenar" yang boleh wujud dalam masa. William Lane Craig meringkaskan ini seperti berikut:
1-Sesi peristiwa temporal adalah koleksi yang dibentuk oleh penambahan berturut-turut.
Koleksi 2-A yang dibentuk oleh penambahan berturut-turut tidak boleh menjadi tak terhingga.
3-Oleh itu, siri-siri acara temporal tidak boleh menjadi tak terhingga.
Pemikiran ini membawa kita kepada fakta masa itu, dan, akibatnya, alam semesta mempunyai permulaan.
MEREKA SAYA UNTUK SOLUSI ANTINOMI KANT
Semasa membangunkan antinomies, percanggahan bersama dua prinsip atau kesimpulan yang terletak di premis kesahihan yang sama, Kant menegaskan bahawa kedua-dua pernyataan yang berkaitan dengan kewujudan atau ketidakupayaan permulaan alam semesta adalah sah atau tidak sah, dengan kata lain tidak dapat ditentukan. Saya percaya perbezaan mesti dibuat antara sesuatu yang "tidak masuk akal" (mustahil) dan fenomena yang "tidak dapat difahami." Menurut pemikiran ini, berasaskan bukti yang telah kami hasilkan setakat ini, kami mungkin termaktub sebagai absurd (reductio ad absurdum) pertentangan bahawa alam semesta telah wujud sejak keabadian. Tetapi penegasan bahawa alam semesta telah diciptakan dari apa-apa yang tidak dapat dikurangkan menjadi tidak masuk akal. Satu-satunya soalan yang terkandung dalam fikiran ialah: "Bagaimana ia dicipta?" Ini tidak boleh menjadi alasan untuk penipuan dan pemalsuannya. Antinomies Kant dapat diselesaikan dengan cara ini. Adalah pasti bahawa salah satu daripada dua antinomy yang dinyatakan adalah betul. Apa yang dikemukakan oleh antinomies adalah penolakan bersama mereka. Walau bagaimanapun, jika seseorang dapat membuktikan bahawa salah satu alternatif adalah tidak masuk akal, ketepatan proposisi lain menjadi nyata. Untuk tujuan ini, seseorang mesti cuba menunjukkan bahawa salah satu alternatif adalah tidak masuk akal. Ini akan mendedahkan ketepatan yang lain.
Nyatakan bahawa 2 adalah lebih besar daripada 3 adalah tidak masuk akal (mustahil). Sebaliknya, untuk orang awam, kerja enjin pesawat adalah "tidak dapat difahami." "Absurd" adalah ungkapan sesuatu yang mustahil, tidak dapat direalisasikan, sementara alternatif kedua menandakan sesuatu yang tidak diketahui, tetapi mungkin dapat dilakukan.
Kant adalah salah dalam memberikan nilai yang sama untuk saling bercanggah dengan proposisi. GJ Whitrow membantah antitesis terhadap Kant mengenai keabadian abadi alam semesta, dengan mengatakan bahawa konsep masa sebelum permulaan alam semesta adalah salah. Sebenarnya, formula teori kerelatifan menghubungkan masa ke ruang, menunjukkan bahawa di mana alam semesta tidak ada, masa tidak akan.Walau bagaimanapun, Kant, yang berdasarkan antimoninya pada "masa mutlak" Newton yang bebas dari alam semesta, telah melakukan kesalahan yang dikesan oleh Whitrow.
Matlamat saya dalam bab ini adalah untuk menunjukkan secara ringkas dalam istilah falsafah keperluan untuk permulaan alam semesta. Itulah sebabnya saya telah memberi tumpuan kepada fakta bahawa masa lalu alam semesta tidak dapat mundur ke tak terhingga. Bukti falsafah adalah selaras dengan bukti-bukti teori Big Bang, termodinamik dan teori relativiti.
No comments:
Post a Comment