Monday, January 7, 2019

Argumen Dari Reka Bentuk

0 Comments

Argumen Dari Reka Bentuk

ARGUMENT DARI PERANCANGAN
Alam semesta yang indah adalah sesuatu yang heran, dari galaksi-galaknya ke planetnya, dari atmosferanya ke angin, dari bunga-bunganya ke ikan-ikannya dan dari burung-burung ke serangganya. Kaedah lama yang digunakan untuk membuktikan kewujudan Tuhan adalah merujuk kepada ciptaan-Nya. Ateisme materialis, yang menganjurkan bahawa semua hujah-hujah ini tidak berasas dan bahawa alam semesta adalah hasil kebetulan yang tulen, mendapati banyak peminat. Walau bagaimanapun, perkembangan saintifik tiga tahun terakhir yang lalu telah menyebabkan pergerakan itu berundur.
Pada masa lalu, adalah adat untuk melukis analogi antara jam tangan dan pembuatnya dan dengan alam semesta dan pembuatnya. Terima kasih kepada perkembangan terkini, analogi ini telah digantikan oleh kaedah berdasarkan ungkapan matematik. Pendekatan matematik dan data yang baru diperolehi menyumbang kepada hujah dari reka bentuk yang disokong sepanjang sejarah bahawa terdapat reka bentuk dalam penciptaan, reka bentuk yang merangkumi perintah dan tujuan, teleologi dan rahmat. Kajian hujah-hujah ini di bawah tajuk-tajuk yang berbeza di mana penekanan terus beralih dari tujuan, kepada perintah yang memerintah di alam semesta, kepada keharmonian yang diramalkan antara reka bentuk sejagat, manusia dan makhluk hidup yang lain, tidak ada perbezaan, kerana semua pendekatan ini menunjukkan kepada hakikat bahawa alam semesta adalah karya Kuasa yang sedar dan bukannya produk rentetan kebetulan. Fakta bahawa peringkat dibezakan di alam semesta telah menjadikan kehidupan di bumi sebagai teleologi; fungsi sempurna zarah-zarah sub-atom, badan kita, dan titik sistem heliosentrik kita untuk memerintahkan; semua nilai kritikal yang direka sedemikian rupa sehingga makhluk hidup berkembang maju dan kebutuhan mereka akan memuaskan hati.
Teori Big Bang telah membuktikan bahawa alam semesta ini berasal dari keunikan yang sangat padat dan panas, sehingga ia berkembang secara terus-menerus dan dari itu muncul seluruh penciptaan, mulai dari dunia sub-atom ke badan angkasa. Pada tahap yang berbeza dalam evolusi ini, nilai-nilai kritikal adalah bermain dan kewujudan alam semesta, galaksi dan makhluk hidup bergantung pada ini. Nilai-nilai kritikal yang disebutkan dalam halaman-halaman mendatang menunjukkan reka bentuk di sebalik peringkat evolusi. Oleh itu, Tuhan tidak berfungsi sebagai Perdana-Penggerak, tetapi Dia telah merancang semua peringkat.
RELATIVITAS MASA MASA DAN INTERVENSI ALLAH
Analogi yang ditarik di antara jam tangan dan pembuatnya dengan alam semesta dan Tuhan boleh menyebabkan salah tafsir. Sebaik sahaja jam itu dibuat, ia berfungsi dengan kerap tanpa mengalami sebarang perubahan. Big Bang, sebaliknya, menunjukkan bahawa alam semesta adalah dalam transformasi yang berterusan dan tidak satu saat sama persis dengan masa yang lain.
Falsafah Leibniz menekankan keharmonian yang telah ditetapkan. Sebaliknya, ada orang, seperti Malebranche, yang menekankan campur tangan Tuhan yang berterusan di alam semesta dan semua perbuatan manusia.Orang boleh membuat kesimpulan palsu dari ini dan berfikir bahawa dalam kes pertama, Tuhan tidak campur tangan pada setiap tahap evolusi alam semesta, dan dalam kes kedua, bahawa Tuhan tidak sedar, pada mulanya, semua tahap prospek evolusi alam semesta (campur tangan bukan dari permulaan, tetapi pada tahap evolusi). Malah, Leibniz menganjurkan bahawa Tuhan sedar setiap peringkat dan membuat semua campur tangan terlebih dahulu. Malebranche, sebaliknya, mencadangkan bahawa Tuhan adalah maha tahu dan campur tanganNya adalah proses yang berterusan.
Teori relativiti telah menyumbang kepada pemahaman kita tentang soalan ini. Mengikut masa teori ini adalah relatif, ia bukan konsep mutlak; perbezaan antara permulaan alam semesta dan pentas yang ada pada suatu masa tertentu mungkin tidak penting dalam dimensi yang berbeza. Contohnya, pada awalnya mengatakan bahawa Tuhan telah mendirikan Big Bang dengan tujuan untuk mencipta dunia kita yang akan datang dan mengatakan bahawa Tuhan telah campur tangan, selepas 10 bilion tahun selepas Big Bang, untuk mewujudkan dunia tidak berbeza dalam apa cara. Teori relativiti telah menunjukkan bahawa dalam dimensi lain sepuluh bilion tahun mungkin tidak penting; dengan itu, persoalan itu diselesaikan apabila berbilion tahun tidak ada akibatnya dengan konsep masa relatif.
APA TEMPAT, BAGAIMANA, UNTUK CREATOR?
Yang penting adalah untuk menunjukkan bahawa alam semesta direka. Ini adalah bukti campur tangan Tuhan, kedaulatan dan kemahakuasaan. Jumlah bukti yang tidak terhingga diberikan oleh astronomi, kimia dan biologi.Pelbagai sains menjelaskan fenomena dalam rangka kausalitas; kewujudan sains sangat bergantung kepada hubungan santai. Fakulti penalaran kami juga bergantung kepada hubungan kausal. Sebagai contoh, agar pembaca mungkin mempunyai akses ke buku ini, ia perlu ditulis dan dicetak terlebih dahulu. Penulisan buku ini dan pencetakannya adalah penyebab pembacaan terakhirnya. Kesannya tidak pernah berlaku terlebih dahulu.Pembaca tidak dapat mengaksesnya melainkan ditulis terlebih dahulu.
Sebab mengapa saya menghubungkan semua ini adalah yang berikut: beberapa pesaing, yang mengakui (melalui hubungan kausal) bahawa alam semesta digambarkan dengan jalan masuk ke undang-undang sains, telah mengajukan pertanyaan, mengingat bahawa sains menjelaskan segala-galanya; "Tempat mana, kemudian, untuk Pencipta?" Kita mesti menarik perhatian kepada fakta bahawa sains dan kausaliti tidak menerangkan sama ada alam semesta dicipta atau tidak, tetapi cara ia beroperasi. Ini tidak bertentangan dengan kewujudan Tuhan. Sebaliknya, lebih baik operasi mekanisme diterangkan, lebih mudah diakses menjadi perintah alam semesta, dan ini memberikan bukti untuk fakta bahawa alam semesta telah direka. Kausalitas dan undang-undang sains tidak bertentangan dengan kesudahan, tetapi alat pemahaman. Kaitan dan ketuntasan itu berkait rapat antara satu sama lain, bertentangan dengan pendapat beberapa orang. Oleh kerana Averroes telah memperhatikannya, mekanisme yang bergantung kepada kaitan yang memerintah di alam semesta menyumbang kepada demonstrasi kewujudan Tuhan.
Fakta bahawa alam semesta beroperasi dalam rangka undang-undang sains dan ini dapat diakses oleh minda manusia adalah salah satu bukti yang paling menarik dari reka bentuk di alam semesta. Mungkin juga bahawa alam semesta tidak mempunyai ketertiban atau perintah itu sangat rumit sehingga individu mungkin merenungkannya tanpa memahami apa-apa. Fakta bahawa fikiran telah dianugerahkan dengan intuisi kausalitas (seperti yang ditunjukkan oleh Kant) di mana ia dapat memahami alam semesta menunjukkan kepada reka bentuk fikiran. Menyelaraskan alam semesta dengan minda manusia adalah satu keajaiban untuk tertanya-tanya. Kita boleh meringkaskan syarat-syarat yang diperlukan untuk memahami dunia luar di bawah empat perkara:
1. Pikiran manusia mesti dikurniakan kesedaran dan keupayaan pemahaman yang semula jadi. Untuk tujuan ini, di dalam minda mesti ada intuitions priori masa, ruang dan kausalitas.
2. Jika dia memahami alam semesta, manusia harus mempunyai kemampuan pemahaman dan ingatan.Sebagai contoh, alam semesta akan tidak dapat diakses oleh seseorang yang mempunyai ingatan yang tidak mampu menyimpan lebih daripada beberapa fakta.
3. Alam semesta mesti mematuhi pokok sebab sebab. Fenomena perlu dilakukan mengikut undang-undang yang berlaku di alam semesta.
4. Undang-undang di alam semesta tidak boleh terlalu rumit. Sekiranya fenomena paling mudah di bumi menjadi hasil daripada undang-undang yang direalisasikan melalui beratus-ratus ribu persamaan, ia masih akan kekal sebagai misteri. Agar dunia luar boleh difahami, undang-undang universal mesti boleh diakses.
Eksploitasi saintifik adalah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Tuhan, dan bukan beralih dari-Nya.Masalahnya tidak terletak pada pendekatan saintifik, tetapi dalam penghormatan sains. The Big Bang telah menunjukkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan bahawa undang-undang fizik tidak mutlak, seperti alam semesta itu sendiri. Kita perhatikan bahawa undang-undang yang berlaku di alam semesta bergantung kepada Kuasa yang menciptakan dunia, dan bahawa alam semesta adalah berdasarkan sebab, undang-undang yang beroperasi dan dipelihara. "Argumen dari reka bentuk" adalah tanda yang menunjukkan bahawa alam semesta adalah karya Perancang, sedar dan menyedari segala-galanya.
CONTOH FORTY ILLUSTRASI PERANCANGAN
Terdapat sejumlah besar ilustratif data terkini mengenai reka bentuk sejagat yang tidak dapat diakses oleh orang awam. Saya akan memilih hanya empat puluh di kalangan ini. Contoh-contoh yang saya nyatakan di bawah adalah sine qua non life di bumi.
1. Sekiranya letupan yang menjana alam semesta menjadi lebih sengit, semua perkara akan tersebar di angkasa; sekiranya ia kurang sengit, semua perkara akan runtuh. Dalam kedua-dua kes ini, tidak ada galaksi, mahupun bintang, mahupun dunia kita, mahupun makhluk hidup akan melihat cahaya hari. Kebarangkalian letupan yang membentuk galaksi, dunia kita dan makhluk hidup di bumi akan menjadi seperti kecil apabila jatuh pensil yang dilemparkan ke udara pada ujungnya.
2. Jika terdapat jumlah bahan yang lebih besar pada saat letupan alam semesta akan runtuh. Jika, sebaliknya, kuantiti bahan yang lebih rendah telah wujud pada masa letupan letupan itu mungkin telah membelah benda sebelum ia dapat membentuk galaksi. Oleh itu, jelas bahawa Big Bang direka sedemikian rupa sehingga intensiti, nisbah perkara dan susunan saling bergantung mereka telah dipertimbangkan.
3. Fenomena sub-atom berlaku kerana haba melampau yang dijana oleh Big Bang, sehingga memungkinkan proses penciptaan, dari galaksi ke makhluk hidup.
4. Perlembagaan asli yang asli dari alam semesta adalah sine qua non dari pembentukan galaksi. Pengurangan yang sedikit dalam homogeniti awal tidak akan membenarkan pembentukan galaksi dan akan membawa kepada transformasi semua perkara ke dalam lubang hitam. Dan kita tidak akan masuk ke dunia.
5. Entropi terus meningkat di dunia. Ini adalah tanda fakta bahawa dalam asal usul alam semesta entropi mesti berada pada tahap yang sangat rendah. Kesimpulan kebarangkalian ini tidak mungkin. Roger Penrose telah mengira kebarangkalian permulaan dengan entropi yang rendah dan mendapati kebarangkalian ini sebagai 1 hingga 10.
6. Proton dan antiproton yang tumbuh di tengah-tengah Big Bang akan memusnahkan satu sama lain.Kehidupan memerlukan bilangan proton lebih tinggi daripada jumlah antiproton. Itulah yang berlaku, sebenarnya.
7. Begitu juga, neutron dan antineutron akan memusnahkan satu sama lain. Dan kehidupan memerlukan bilangan neutron melebihi bilangan antineutrons, dan itulah yang berlaku.
8. Elektron dan positron akan memusnahkan satu sama lain. Kehidupan adalah mungkin dengan bilangan elektron yang lebih tinggi berbanding positron, dan itulah yang berlaku.
9. Quark dan anti-quark akan memusnahkan satu sama lain. Tetapi kehidupan memerlukan lebih banyak kuark daripada anti-quark, dan itulah yang terjadi.
10. Kehidupan tidak hanya memerlukan bilangan proton, neutron dan elektron yang lebih besar daripada anti-halangan mereka, tetapi juga mesti dibuat dalam perkadaran yang sesuai antara satu sama lain. Inilah yang diperlukan oleh kehidupan.
11. Supaya kehidupan dapat berkembang di bumi, massa proton, neutron dan elektron mestilah seperti yang sebenarnya. Sekiranya ramai ini berbeza, kehidupan tidak akan terbentuk.
12. Walaupun jisimnya berbeza, proton dan elektron mengimbangi satu sama lain dengan caj elektrik. Sekiranya keseimbangan ini kurang, tiada atom yang diperlukan untuk kehidupan akan dibentuk. Sekiranya elektron elektron menjadi agak berbeza, bintang-bintang tidak dapat dibentuk.
13. Sekiranya kuantiti neutrino kurang daripada itu, pembentukan galaksi mungkin tidak mungkin. Sekiranya kuantiti neutrino lebih banyak, galaksi-galaksi akan sangat padat. Kedua-dua kes itu telah menjadikan kehidupan tidak mungkin.
14. Kekuatan nuklear yang kuat memelihara proton dan neutron bersama-sama dalam nukleus. Sekiranya kuasa ini lemah, tiada atom selain daripada hidrogen akan terbentuk dan kehidupan akan menjadi mustahil.
15. Sekiranya daya nuklear lemah sedikit lebih kuat, terlalu banyak hidrogen semasa Big Bang akan diubah menjadi helium. Sekiranya daya ini agak lemah, pembentukan unsur-unsur berat dalam bintang-bintang akan terjejas teruk dan kehidupan menjadi mustahil.
16. Sekiranya keamatan daya elektromagnetik semakin tinggi, masalah akan timbul dalam pembentukan ikatan kimia. Sekiranya ia lemah, masalah yang sama akan wujud dan atom-atom karbon dan oksigen keperluan mutlak untuk kehidupan tidak akan berada dalam kuantiti yang diperlukan.
17. Sekiranya daya graviti lebih kuat, semua benda angkasa akan berubah menjadi lubang hitam. Jika ia kurang berkuasa, bintang untuk membentuk unsur-unsur berat tidak akan terbentuk. Kehidupan tidak mungkin dalam kedua-dua kes.
18. Kekuatan nuklear yang lemah, daya nuklear yang kuat, daya elektromagnetik dan daya graviti sepatutnya diwujudkan dalam rangka nilai-nilai kritikal yang direka dengan baik dan mengikut kadar yang sepatutnya. Ini adalah keseimbangan yang sangat baik untuk pembentukan galaksi dan bintang dan kehidupan di bumi.
19. Untuk pembentukan kehidupan, jarak antar bintang mestilah disusun dengan baik. Kerana, jika mereka lebih dekat satu sama lain, lebihan daya graviti akan menjejaskan orbit planet. Sekiranya mereka dipisahkan satu sama lain dengan jarak yang lebih jauh, atom-atom berat yang bertaburan di alam semesta oleh supernovas akan melupuskan peregangan yang lebih luas dan atom-atom yang diperlukan untuk membuat hidup yang mungkin di bumi akan berkurang.
20. Dua atom penting yang penting untuk kehidupan adalah karbon dan oksigen. Daripada atom-atom ini, mempunyai nisbah karbon ke tahap tenaga atom oksigen yang lebih tinggi, oksigen yang diperlukan untuk kehidupan tidak akan cukup. Sekiranya bahagian yang ada lebih rendah, karbon yang diperlukan untuk kehidupan tidak akan mencukupi.
21. Atom karbon dan oksigen yang sangat penting untuk kehidupan di bumi tidak hanya bergantung pada tahap tenaga masing-masing, tetapi juga bergantung pada tahap tenaga atom helium. Sekiranya tahap tenaga helium lebih tinggi, kuantiti karbon dan oksigen yang penting untuk kehidupan di bumi tidak akan mencukupi; Sekiranya ia lebih rendah, perkara yang sama akan menjadi akibatnya.
22. Jarak dan kekerapan berlakunya letupan supernova juga penting untuk kehidupan di bumi. Sebagai contoh, jika letupan-letupan ini lebih dekat, radiasi akan memusnahkan kehidupan di bumi. Sekiranya mereka lebih jauh, atom yang diperlukan untuk hidup di bumi tidak akan cukup.
23. Galaksi kita sepatutnya memiliki perkara yang pasti untuk membuat kehidupan di bumi mungkin. Sekiranya kuantiti ini lebih daripada perlu, orbit matahari akan berubah. Jika ia kurang dari yang diperlukan, seumur hidup bintang seperti matahari kita akan menjadi lebih singkat. Sebaliknya, magnitud, bentuk dan jarak galaksi kita dari galaksi lain juga penting untuk kehidupan di bumi.
24. Satu lagi keadaan yang penting untuk kehidupan di bumi adalah saiz dan jarak dari planet bumi kita Musytari. Sekiranya Musytari tidak berada di tempat yang kini menduduki dan mempunyai magnitud yang berbeza, bumi akan terdedah kepada hujan meteor yang merugikan. Selain itu, orbit sebenar kami akan berubah. Kedua-dua keadaan boleh merosakkan keadaan ideal untuk kehidupan.
25. Sekiranya bumi berada jauh lebih jauh dari matahari, kita akan diserang oleh gunung berapi, yang tidak akan menguntungkan bagi kehidupan di atasnya. Sekiranya kita lebih dekat dengan matahari, air di bumi akan hancur, menjadikan kehidupan mustahil.
26. Sekiranya graviti bumi semakin kuat, nyatakan lebihan nisbah amonium dan metana akan menjadi penghalang kepada kehidupan di bumi. Sekiranya graviti menjadi lebih lemah, atmosfera dapat mengalir air, dan kehidupan tidak mungkin lagi.
27. Bidang magnet di sekeliling bumi telah dirumuskan secara kritikal. Sekiranya ia lebih kuat, sinar matahari yang bermanfaat untuk makhluk hidup akan digagalkan. Sekiranya ia lemah, sinaran matahari yang berbahaya akan menjadikan hidup tidak mungkin.
28. Lampu yang mencolok bumi dan cahaya yang dicerminkan oleh bumi mesti dalam nisbah tertentu. Sekiranya nisbah ini lebih tinggi, bumi akan diserang oleh gunung berapi. Sekiranya nisbahnya lebih rendah, bumi yang dipanaskan oleh kesan rumah hijau akan menjadikan kehidupan tidak mungkin.
29. Kerak bumi juga merupakan faktor penting untuk kehidupan. Sekiranya ia lebih tebal, keseimbangan oksigen akan terganggu kerana pemindahan oksigen dari atmosfer ke kerak bumi. Sekiranya kerak menjadi lebih kurus, kita akan menyaksikan letusan gunung berapi dari seluruh kerak bumi. Ini, seterusnya, bukan sahaja mengubah iklim tetapi juga memusnahkan kehidupan di bumi.
30. Kuantiti oksigen dalam juga kritikal. Sekiranya kuantiti ini lebih besar, kita akan mempunyai api yang kerap di atas bumi. Sekiranya nilai ini lebih rendah, pernafasan menjadi mustahil.
31. Nisbah karbon dioksida sesuai untuk kehidupan di bumi. Sekiranya ia lebih tinggi, kita akan menghadapi kesan rumah hijau. Sekiranya ia lebih rendah, fotosintesis mungkin tidak mungkin.
32. Kuantiti ozon di atmosfera juga kritikal. Sekiranya ia lebih tinggi, suhu permukaan akan jatuh. Sekiranya ia lebih rendah, tidak hanya kenaikan suhu permukaan tetapi juga intensiti cahaya ultraviolet akan meningkat untuk mengancam kehidupan di bumi.
33. Tekanan atmosfera mesti berada pada tahap yang kritikal. Sekiranya ia lebih rendah, kuantiti air yang disejat akan lebih tinggi, yang akan menimbulkan kesan rumah hijau, mengubah bumi menjadi padang pasir.
34. Agar udara di atmosfera menguntungkan untuk bernafas, ia mestilah berada di tahap tekanan, kecairan dan ketumpatan yang pasti. Perubahan yang sedikit dalam ketumpatan dan kebocoran akan membuat pernafasan menjadi sukar.
35. Pembentukan atom karbon, elemen penting kehidupan, dalam bintang-bintang berlaku dalam medium yang sangat kritikal. Untuk tujuan ini, dua atom helium bergabung untuk membentuk atom berilium dalam ruang masa yang sangat singkat, iaitu 0.000000000000001 saat, disambungkan oleh atom helium ketiga membentuk atom karbon. Perbezaan sedikitnya dalam tahap tenaga atom-atom ini akan membuat mustahil pembentukan atom karbon dan oleh karenanya telah menyebabkan mustahil muncul makhluk hidup di bumi.
36. Semua makhluk hidup adalah produk gabungan atom karbon dengan elemen kimia lain. Karbon boleh membentuk sebatian yang diperlukan untuk kehidupan dalam pendirian haba yang sempit. Suhu ideal sesuai dengan suhu bumi. Kita perlu ingat pelbagai jenis suhu yang membentang dari berjuta-juta darjah ke sifar mutlak: -273.15 darjah Celsius.
37. Bon lemah seperti bon kovalen boleh berlaku dalam julat suhu tertentu. Julat ini adalah harmoni yang sempurna dengan pelbagai suhu yang memerintah di bumi. Sekiranya ikatan lemah tidak berlaku, tidak akan ada kehidupan di bumi.
38. Masa penciptaan bumi juga sesuai. Sekiranya ia dicipta sebelum ini tidak akan ada atom berat yang cukup (seperti karbon dan oksigen) di dunia. Sekiranya penciptaan itu berlaku pada masa akan datang, tidak akan ada bahan mentah yang cukup untuk membentuk sistem heliosentrik kami.
39. Salah satu syarat lain untuk kehidupan di bumi adalah bahawa air harus mempunyai ketegangan permukaan yang pasti. Penyerapan tumbuhan dari tanah dan kapasiti mereka untuk mengepamnya ke puncak puncak mungkin dilakukan oleh ketegangan yang direka dengan baik ini. Sekiranya ketegangan ini agak berbeza, tidak akan ada tumbuh-tumbuhan atau makhluk hidup yang lain.
40. Kapasiti reaksi air adalah keperluan lain untuk kehidupan. Air tidak menyerap sifat-sifat seperti asid, dan ia tidak aktif seperti argon. Nilai kebiruan air dan hakikat bahawa keadaan pepejal air adalah lebih ringan daripada keadaan bendalir yang sangat menyumbang kepada kehidupan di bumi.
Empat puluh kes di atas menunjukkan bahawa mereka direka bentuk untuk membolehkan kehidupan di bumi.Untuk menegaskan bahawa semua sistem ini adalah hasil daripada peluang dan tidak ada reka bentuk di belakangnya tidak logik. Data saintifik astronomi, fizik dan kimia membuktikan bahawa nilai yang sangat kritikal telah diperhatikan. Dalam bidang biologi bukti-bukti itu menjadi lebih banyak dan setiap makhluk hidup menghasilkan data yang lebih kuat.
Kita dapat menunjukkan, berdasarkan pernyataan kita tentang kebarangkalian logik, bahawa terdapat pematuhan yang ketat terhadap nilai kritikal dalam penciptaan alam semesta. Dalam epistemologi ini, kebarangkalian menduduki pusat; ia adalah pendekatan matematik. Saya telah memilih hanya empat puluh bilangan bukti yang banyak yang menunjukkan bahawa alam semesta telah diatur untuk membolehkan hidup di bumi. Saya akan mengambil contoh entropi dan protein, dan cuba untuk menunjukkan bagaimana seseorang boleh menggunakan kebarangkalian.
ENTROPY DAN PROBABILITI AWAL
Kita telah melihat bahawa menurut undang-undang kedua termodinamik entropi terus meningkat di alam semesta dan bahawa ini adalah proses yang tidak dapat dipulihkan. Entropi adalah kriteria matematik objektif peningkatan berterusan dalam tahap gangguan. Seperti yang dinyatakan oleh Penrose, entropi yang tinggi adalah semulajadi, tetapi entropi yang rendah menandakan perintah, dan memerlukan penjelasan. Kewujudan alam semesta dengan galaksi, planet dan makhluk hidupnya adalah hasil dari entropi yang rendah pada mulanya. Oleh itu, asal usul alam semesta memerlukan penjelasan.
Hakikat bahawa titik kecil yang diwakili permulaan tidak dapat menjelaskan entropi yang rendah. Penrose, yang diakui sebagai seorang pakar dalam perkara-perkara ini, telah menunjukkan bahawa tidak ada titik kecil seperti lubang hitam atau komposisi terminal dapat melepaskan entropi yang tinggi jika alam semesta adalah satu hari untuk mengalami Crunch Besar. Satu menyimpulkan dari ini bahawa entropi yang rendah pada permulaan penciptaan tidak berkaitan dengan apa-apa cara untuk kekurangan titik permulaan.
Ini bererti bahawa entropi yang rendah pada permulaan alam semesta membawa penjelasan selain fakta bahawa jisim alam semesta sangat kecil di asalnya. 'Anak panah termodinamik' bergerak dalam satu arah sama ada alam semesta kecil atau besar. Saya menyamakan ini kepada pemendekan ketinggian orang tua. Walaupun jisim alam semulajadi berkurang, entropinya tidak akan menandakan kejatuhan. Entropi adalah seperti masa: satu arah dan tertentu. Kebarangkalian yang berkaitan dengan entropi awal, yang dicapai oleh Penrose, adalah mustahil: Dia berkata: "Ini sekarang memberitahu kita betapa tepatnya tujuan Pencipta mestilah, iaitu dengan ketepatan satu bahagian dalam 10"
Sekiranya kita menuliskan angka ini tanpa eksponen, hayat semua manusia tidak dapat mengukurnya.Sekiranya kita menggunakan semua proton, neutron dan foton di alam semesta dan meletakkan 1 trilion digit pada setiap proton, neutron dan foton, kita masih tidak dapat menulis nombor ini. Pencipta sesungguhnya telah memisahkan rambut, jadi untuk bercakap, ketika Dia merancang perintah ini.
PROTEIN DAN PROBABILILITI
Pengiraan kebarangkalian menyediakan kita dengan data objektif sifat matematik yang membolehkan kita melihat sama ada alternatif argumen dari reka bentuk atau kebetulan adalah lebih dipercayai. Khususnya, fakta bahawa kritikan Hume tentang versi analogi dari "argumen dari reka bentuk" secara umum diterima dalam kalangan falsafah telah menjadi salah satu sebab untuk menonjolkan keunggulan versi probabilistik dari "argumen dari reka bentuk." Struktur protein membuat pengiraan kemungkinan kebarangkalian. Setiap sel hidup terdiri daripada protein. Protein adalah unit asas yang menjalankan aktiviti sel. Dalam perbandingan antara sel dan kilang, protein sesuai dengan jentera kilang. Protein terdiri daripada penggantian asid amino. Dalam organisma hidup, protein terdiri daripada 20 asid amino. Hakikat bahawa 20 asid amino ini harus ditempatkan dalam susunan tertentu, dan bahawa protein harus mempunyai bentuk tiga dimensi, adalah mutlak syarat untuk protein. Terdapat perbezaan yang sangat besar antara proteinoid, yang dibentuk oleh penggantian asid amino secara kebetulan, dan protein, yang mempunyai fungsi khas dalam sel. Asid amino terdapat dua jenis, asid amino kidal dan asid amino kanan. Walaupun proteinoid, yang disebabkan oleh kesatuan asid amino yang kebetulan, terdiri daripada kedua-dua jenis asid amino, protein termasuk hanya asid amino kidal. Apa yang lebih penting, protein perlu ditubuhkan dalam suatu perintah tertentu jika mereka boleh menjalankan tugas tertentu.Kebarangkalian bahawa asid amino akan berubah menjadi protein hanya kerana mereka telah tertakluk kepada tenaga kurang daripada kebarangkalian bahawa timbunan batu bata, yang telah ditiup di udara dengan dinamit, akan jatuh kembali dan membentuk sebuah rumah.
Dalam organisma hidup, bersama-sama dengan protein yang pendek seperti ferrodexin (terdapat dalam clostridium pasteurianum), yang terdiri daripada 55 asid amino, terdapat juga protein panjang seperti twitchin (terdapat dalam caenorhabditin elegans), yang terdiri daripada satu penggantian daripada 6049 asid amino.Sebagai contoh untuk pengiraan kebarangkalian kita, mari kita pertimbangkan protein serum albumin bersaiz sederhana, yang boleh didapati di dalam tubuh manusia dan yang terdiri daripada 584 asid amino.Kebarangkalian bahawa asid amino dalam protein ini akan dibuat hanya jenis kidal, boleh dikira dengan cara berikut:
Kebarangkalian bahawa asid amino harus jenis kidal: 1/2
Kebarangkalian bahawa dua asid amino mestilah jenis kidal: 1/2 x 1/2
Kebarangkalian bahawa tiga asid amino harus jenis kidal: 1/2 x 1/2 x 1/2
Kebarangkalian bahawa 584 asid amino perlu jenis kidal: 1/2
Di samping itu, semua asid amino perlu membentuk ikatan peptida, yang perlu untuk mengikat dengan asid amino lain dalam rantaian protein. Terdapat juga banyak jenis bon kimia yang boleh dibentuk dalam persekitaran semulajadi, di kalangan asid amino; kebarangkalian membentuk peptida membentuk kira-kira sama dengan kebarangkalian jenis lain penambakan bon. Di dalam albumin serum, terdiri daripada 584 asid amino, 583 peptida diperlukan. Kebarangkalian pembentukan ini adalah seperti berikut:
Kebarangkalian bahawa dua asid amino harus ikatan dengan ikatan peptida: 1/2
Kebarangkalian bahawa tiga asid amino harus ikatan dengan ikatan peptida: 1/2 x 1/2
Kebarangkalian bahawa empat asid amino harus ikatan dengan ikatan peptida: 1/2 x 1/2 x 1/2
Kebarangkalian bahawa 584 asid amino harus ikatan dengan ikatan peptida: 1/2
Kebarangkalian bahawa asid amino protein tunggal harus semua kidal dan bahawa mereka harus dihubungkan dengan ikatan peptida adalah: (1/2) x (1/2) = (1/2) = (1/10)
BAGAIMANA SEMUA ATOM YANG SENDIRI DAN BORANG SEMULA WAKTU-WAKTU PROTEIN DENGAN KECEMERLANGAN MEREKA?
Kami menyedari bahawa kebarangkalian ini adalah kemustahilan praktikal dari sudut pandang matematik, melalui sebab berikut. Jika kita menambah 10 proton dan neutron (jumlah semua proton dan neutron di alam semesta) kepada semua foton dan elektron di alam semesta, kita memperoleh nombor yang lebih kecil daripada 10. Jangka hayat alam semesta: 15 bilion tahun x 365 hari x 24 jam x 60 minit x 60 saat = 473.040.000.000.000.000 menyatakan masa yang telah berlalu sejak penciptaan alam semesta. Kami boleh mengatakan kira-kira bahawa nombor ini adalah sama dengan 10. Jika kita mendarabkan dua nombor, nombor yang kita dapat ialah 10 x 10 = 10. Nombor ini menyatakan bilangan percubaan yang dibuat, jika semua proton, neutron, elektron dan foton di alam semesta telah masing-masing membuat satu percubaan setiap satu saat kewujudan alam semesta. Sekiranya kita menganggap percubaan yang dilakukan pada setiap satu adalah pada kelajuan kimia tertinggi 10 (satu trilion), ia membuat 10 x 10 = 10; tetapi juga kebarangkalian dua peristiwa mudah seperti pembentukan protein dengan 584 asid amino dengan hanya asid amino kiri dan pembentukan ikatan peptidanya adalah 1 dalam 10. Ini menunjukkan bahawa walaupun semua proton, neutron, elektron dan foton di alam semesta telah berubah menjadi salah satu daripada 20 asid amino dalam makhluk hidup dan walaupun mereka telah membuat 10 percobaan setiap detik sejak penciptaan alam semesta, tidak cukup walaupun untuk memastikan bahawa asid amino protein tunggal seperti albumin serum harus kidal dan bahawa mereka harus dihubungkan dengan ikatan peptida.
Kesimpulan ini memang sangat menarik. Berikutan penemuan Copernicus, bumi kehilangan kedudukan pusatnya di alam semesta; Walau bagaimanapun, walaupun menggerakkan seluruh perkara di alam semesta tidak dapat memastikan penciptaan protein tunggal, yang beribu-ribu di dalam organisma hidup yang dapat kita lihat hanya melalui mikroskop.
Ia amat penting bahawa penggantian asid amino dalam protein berada dalam urutan yang betul. Kita boleh menunjukkan pengiraan kebarangkalian protein serum albumin dengan cara berikut:
Kebarangkalian bahawa asid amino perlu berada dalam kedudukan yang betul: 1/20
Kebarangkalian bahawa dua asid amino berada dalam kedudukan yang betul: 1/20 x 1/20
Kebarangkalian bahawa tiga asid amino berada dalam kedudukan yang betul: 1/20 x 1/20 x 1/20
Kebarangkalian bahawa 584 asid amino berada dalam kedudukan yang betul: (1/20) = (1/10)
Sekiranya kita melipatgandakan nombor ini dengan 1 dalam 10, yang kita telah dikira, kita mendapat kebarangkalian bahawa protein yang diberikan hanya terdiri daripada asid amino kidal dan ia harus membentuk ikatan peptida dan bahawa penggantian asid amino harus berada dalam urutan yang betul. Ini sepadan dengan kebarangkalian 1 dalam 10 x 10 = 10, yang secara amnya bermaksud bahawa adalah mustahil (Umumnya dalam matematik semua kebarangkalian kurang dari 1 dalam 10 dianggap mustahil). Ia boleh dikatakan bahawa hanya bahagian tertentu daripada penggantian asid amino dalam protein yang aktif dan perubahan dalam asid amino di luar bahagian ini dapat diterima. Ini bermakna bahawa kebarangkalian sebenar bagi penggantian asid amino adalah lebih tinggi dari yang kita dikira, tetapi, sebaliknya, jika kita memasukkan kebarangkalian juga perkara-perkara seperti keperluan protein yang seharusnya berada dalam kedudukan yang betul dalam sel dan juga perlu ada dalam kuantiti yang diperlukan, maka kebarangkalian menurun.
Mereka yang menafikan bahawa punca-punca yang dicetuskan berorientasikan sasaran telah menyerah kepada matematik. Ini kebarangkalian pengiraan dibuat dengan anggapan bahawa asid amino adalah yang digunakan dalam organisma hidup, dan setelah pembentukan protein fungsi telah dibekukan. Supaya semua tahap ini telah ditambah kepada kebarangkalian apa yang mustahil akan menjadi lebih mustahil. Walau bagaimanapun, angka yang disebutkan menunjukkan kemustahilan ini bagi mereka yang mahir dalam matematik. Serum albumin serum yang pembentukannya tidak boleh kebetulan sedang dihasilkan dalam berjuta-juta oleh badan kita.
Menurut pandangan materialist "buta kebetulan", albumum serum adalah pembentukan kebetulan. Menurut orang percaya, protein ini direka. Pendekatan probabilistik tentang pembentukan protein dapat diregangkan untuk menampung banyak hal, dari fungsi dalam tubuh kita kepada binatang lain dan tumbuhan, dari fenomena yang terjadi di dunia kita ke angkasa.
Kerana semua makhluk hidup terbuat dari protein dan bahkan bakteria paling sederhana mempunyai kira-kira seribu protein; teori kebarangkalian membuktikan bahawa semua makhluk hidup adalah karya Perancang dan Kekuatan maha kuasa. Semua ini menunjukkan bahawa kejadian yang kebetulan adalah di luar persoalan di dunia, dan walaupun molekul paling mudah adalah kerja reka bentuk yang teliti.
PRINSIP ANTHROPIC DAN NILAI KRITIK
Penemuan baru-baru ini dalam astronomi, fizik, kimia, biokimia, biologi molekul, biologi sel dan cabang-cabang sains lain telah menunjukkan bahawa kewujudan manusia bergantung pada nilai yang sangat kritikal, yang mana kami memberikan empat puluh contoh. Kewujudan pelbagai nilai kritikal yang membolehkan penciptaan manusia tidak dapat menarik perhatian saintis. Brandon Carter adalah yang pertama menjelaskan keadaan ini dengan "prinsip antropik;" sejak itu ia telah digunakan dalam bidang falsafah, sains dan teologi. Walau bagaimanapun, "prinsip antropologi" telah diterjemahkan secara berbeza oleh ahli falsafah dan saintis. Sesetengah telah menganggap hubungan antara "hujah daripada reka bentuk" dan "prinsip antropik" dan mencadangkan bahawa mereka sama seperti satu sama lain, sementara yang lain mencadangkan bahawa tidak ada apa-apa yang tertanya-tanya tentang keadaan yang muncul untuk memenuhi keadaan kita di alam semesta , sambil menambah bahawa mereka tidak muncul kita tidak akan berada dalam kedudukan untuk memerhatikan perkara-perkara ini. Mengikut pandangan ini, pemerhatian kami mempunyai kesan selektif dan menerangkan keadaan yang membolehkan kami wujud.
Untuk menunjukkan bahawa kita tidak perlu bertanya-tanya pada pembentukan lingkungan di mana manusia akan berkembang tidak relevan. Data yang disediakan oleh "prinsip antropik" tidak terhad kepada kewujudan keadaan yang menguntungkan bagi kemunculan manusia di bumi. Mereka menunjukkan lebih banyak lagi.Menurut "prinsip antropik," nilai yang sangat kritikal telah menjadikan kemunculan kemanusiaan. Pengaturan lingkungan yang sesuai berdasarkan nilai-nilai kritikal ini membenarkan kita menyatakan bahawa alam semesta dan bumi diciptakan dengan sempurna, yang membolehkan kehidupan di bumi. Ini adalah postulat bahawa ada yang mungkin perdebatan, tetapi penyelidikan saintifik telah memperkuat penegasan ini. Biar sesiapa yang bersedia memalsukan penegasan ini menerangkan, jika dia boleh, keadaan atmosfera yang lebih baik dan menunjukkan, jika dia boleh, kewujudan cecair yang menggalakkan kehidupan lebih baik daripada air dan hakikat bahawa entropi awal mungkin lebih baik!
Biar saya sampaikan kepada anda contoh yang menyenangkan yang mana John Leslie merujuk berkaitan dengan mereka yang salah menafsirkan "prinsip antropik": Katakan anda dikutuk untuk dilaksanakan dan dihantar ke skuad tembakan dan 100 penembak tepat menembak pada anda pada jarak yang sangat dekat, tetapi anda tidak terkena. Adakah anda, dalam kes seperti itu berkata: "Memandangkan saya masih hidup tidak ada yang hairan; Sekiranya saya tidak hidup sekarang, saya tidak akan dapat melihatnya. "Atau, adakah anda lebih suka mengatakan:" Memandangkan 100 penembak tepat telah menembak banyak peluru di jarak dekat dan terlepas sasaran mereka, mesti ada penjelasan. "Kebarangkalian kebetulan untuk pembentukan nilai kritikal yang diperlukan untuk kemunculan kita di bumi adalah jauh kurang mungkin daripada kebarangkalian kehilangan target oleh 100 penembak tepat yang ditembak pada jarak dekat.
PRINSIP ANTHROPIC DAN UNIVERSIT TIDAK LANGSUNG
Mereka yang menganggap bahawa akibat dari "prinsip antropik" akan membawa kita kepada "hujah daripada reka bentuk" dan yang tidak berpuas hati dengan kesimpulan sedemikian mengemukakan hipotesis "tak terhingga alam semesta". Objektif mereka adalah untuk membentuk kumpulan yang tak terhingga dan memperkecil nilai kritikal yang ditetapkan oleh "prinsip antropik" dengan menggambar analogi dengan infiniti.Sekiranya hipotesis "alam semesta tak terhingga" telah ditunjukkan, itu tidak akan mengubah hakikat bahawa nilai-nilai kritikal di alam semesta telah direka oleh Kuasa Mahakuasa. Richard Swinburne berpendapat bahawa ia adalah gila untuk mengandaikan kewujudan bilangan tak terhingga alam semesta sebagai satu cara untuk mewajarkan alam semesta yang ada ini.
Mereka yang cuba menghindari isu ini daripada mencari kebenaran dalam cubaan mereka untuk menghindari kewujudan Pencipta telah kembali kepada pernyataan hebat seperti itu. Hipotesis "alam semesta berayun" yang telah kita periksa juga merupakan hasil dari keinginan untuk menghasilkan semula bilangan alam semesta tak terhingga. Walaupun alam semesta ini wujud, ini tidak dapat membayangi bukti argumen dari reka bentuk. Boleh saya mengingatkan anda sekali lagi cara kita menggunakan pisau cukur Occam dalam situasi tertentu?
Saya ingin menggambarkan percubaan di senario alam semesta tak terhingga yang dimaksudkan untuk mengelakkan akibat dari "prinsip antropik." Bayangkan sebuah dewan perjudian dengan beribu-ribu meja rolet.Saya memberi amaran kepada anda terlebih dahulu bahawa semua permainan yang dimainkan adalah rumit dan memberitahu anda terlebih dahulu keputusan permainan yang dimainkan di meja seratus ribu rolet. Apabila angka-angka yang telah saya berikan kepada anda adalah benar, anda yakin bahawa keputusan permainan diketahui terlebih dahulu dan membuat akaunnya kepada seseorang. Tetapi orang ini berpendapat bahawa ini adalah semata-mata kebetulan dan bahawa jika semua orang yang memanggil di rumah perjudian untuk mengusahakan anggaran, ada kemungkinan bahawa anggaran salah seorang daripada mereka akan berubah menjadi kenyataan. Apabila anda menunjukkan kepada beliau bahawa dari segi kebarangkalian ini mustahil, dia berpendapat bahawa bilangan planet mungkin tidak terhingga dan di planet-planet ini mungkin terdapat bilangan orang yang tak terhingga dalam bilangan rumah berjudi yang tidak terhingga yang boleh membuat anggaran sedemikian dan bahawa keputusan yang dipersoalkan mungkin telah dibuat oleh salah seorang daripada mereka dan saya pembohong seperti yang saya katakan bahawa keputusan permainan yang dimainkan di rumah-rumah perjudian diketahui sebelum dan bahawa saya rasa telah semata-mata kebetulan. Apa reaksi anda? Marilah kita mengandaikan bahawa anda yakin tentang kewujudan bilangan rumah perjudian yang tidak terhingga, adakah anda berani untuk menjelaskan tekaan yang betul saya mengenai keputusan beribu-ribu permainan rolet dalam beribu-ribu jadual secara kebetulan?
Kami berada dalam kedudukan untuk memerhatikan satu alam semesta tunggal. Yang besar 
Bang teori telah menganggap bahawa alam semesta ini mempunyai permulaan dan sempadannya yang meluas terbatas. Nilai-nilai kritis dalam alam semesta tunggal ini membuat jelas fakta bahawa alam semesta telah dirancang secara sedar oleh Kuasa yang cerdas. Kesimpulan ini tidak akan berubah walaupun kita telah mengakui senario yang tidak berasas yang menandaikan bilangan alam semesta yang tak terhingga sebagai yang betul. Walau bagaimanapun, tidak ada sebab logik untuk menerima senario sedemikian; ia adalah hasil imajinasi yang sangat jauh.
BENCANA SINI QUA BISA DAN BANYAK DALAM RANGKA KERANGKA YANG KAMI DAPAT DIPERLUKAN BAGAIMANA MEREKA TIDAK ADA
Dengan salah menafsirkan "prinsip antropik," gabungan dibuat daripada pilihan manusia bagi syarat-syarat yang diperlukan sebagai pemerhati dengan senario alam semesta tak terhingga, dan ia berpendapat bahawa manusia tidak perlu tertanya-tanya tentang keadaan yang memungkinkan dia wujud, Sekiranya mereka tidak datang, dia tidak akan wujud. Kami menggambarkan ketidaksempurnaan kesimpulan ini dengan ilustrasi.
Pendekatan ini salah; Walau bagaimanapun, dengan mengandaikan bahawa ia adalah betul, ia akan berlaku hanya semata-mata untuk keadaan sinus yang tidak membolehkan kewujudan manusia. Syarat-syarat yang diperlukan untuk berkembang di bumi adalah keperluan sine qua non. Sebagai contoh, kewujudan air dan karbon adalah keadaan sine qua non bagi kewujudan manusia. Walau bagaimanapun, banyak bukti hujah dari reka bentuk dalam dunia make-up tidak dalam kategori "sine qua non" keadaan. Manusia boleh hidup walaupun hanya 1% dari tumbuhan dan haiwan yang ada. Tetapi tumbuhan dan haiwan dan makhluk hidup di luar pendakap 1% tersebut masih menanggung bukti hujah dari reka bentuk.
Mari kita ambil lebah, misalnya. Kewujudan lebah itu bukanlah keadaan sine qua non untuk kelangsungan hidup manusia. Oleh itu, kita tidak dapat menjelaskan kewujudan lebah dengan ciri selektif manusia sebagai pemerhati. Kita tidak boleh berkata: "Jika lebah tidak wujud, kita tidak akan berada di sini sekarang; dan itulah sebabnya mengapa kebarangkalian yang berkaitan dengan lebah telah menjadi kenyataan. "Tubuh lebah mengandungi banyak protein seperti serum-albumin, yang kebarangkalian kita dikira lebih awal. Apabila kita mengambil salah satu protein ini, kita dapat menyedari bahawa semua atom ruang dari permulaan alam semesta akan gagal membentuk protein tunggal lebah sahaja.
PRINSIP DUNIA
Saya menyokong konsep yang lebih luas, yang saya sebut sebagai "prinsip dunia." Prinsip ini juga mengandungi "prinsip antropik." Dalam prinsip ini juga wujud, sebagai tambahan kepada "sine qua non" yang diperlukan untuk kehidupan manusia di bumi , syarat-syarat yang bukan sebahagian daripada keadaan "sine qua non" manusia, dan keadaan "sine qua non" dan kesempurnaan semua makhluk hidup. Sebagai contoh, protein yang diperlukan untuk kewujudan lebah yang disebutkan di atas juga terkandung di dalamnya. Konsep saya "prinsip dunia" adalah ini: "Prinsip Dunia" merangkumi kawasan yang lebih besar daripada "Prinsip Antropik" Prinsip Antropik Prinsip Dunia Dunia adalah tempat tinggal bagi kehidupan. Tuhan telah memilih tempat ini untuk memaparkan kuasa dan seniNya melalui ciptaan-Nya. Manusia, sebagai pemerhati dalam keupayaannya yang rasional, menjadi salah satu sebab bagi niat eksposisi ini. Banyak makhluk hidup, walaupun mereka tidak sine qua non kondisinya, berikan manusia dengan makanan yang dapat dimakan seperti madu, menunjukkan dengan demikian karunia Tuhan. Kewujudan banyak makhluk hidup bersama lelaki memerlukan penjelasan. Ini tidak dapat dijelaskan dengan semata-mata melihat kewujudan keadaan sinus sua qua. Kerana walaupun mereka tidak hadir, manusia dapat hidup.
Fenomena di bumi dan makhluk hidup di atasnya, terutama tumbuh-tumbuhan dan haiwan, jauh melebihi keperluan manusia yang segera; mereka menunjukkan kesempurnaan, ke seni dan kekuatan yang unggul."Prinsip dunia" membawa kita ke medan yang luas di luar batas-batas keadaan yang tidak sesuai dengan arah "prinsip antropik" yang diarahkan. Yang berikut juga dipenuhi oleh "prinsip dunia:"
1. Makhluk hidup lain
2. Indeks kesempurnaan di luar kerangka syarat-syarat yang tidak termasuk dalam kategori keadaan sinus qua non untuk kelangsungan hidup manusia (seperti bulu mata, dan mempunyai dua buah ginjal).
3. Hakikat bahawa semua yang kita telah disebutkan ada di planet yang sama (dunia).
Ciri yang paling penting dalam "prinsip dunia" adalah bahawa ia menjawab bantahan yang ditimbulkan terhadap harta yang terpilih dari "prinsip antropik." Reka bentuk yang menunjuk pandangan "prinsip dunia" tidak berbeza dari yang dijelaskan di bawah tajuk reka bentuk, rahmat dan hujah teleologi. Walau bagaimanapun, "prinsip dunia" menyokong "prinsip antropik" dengan cara yang menutup sebarang celah.
Satu lagi aspek penting dari "prinsip dunia" adalah keperluannya bahawa pengiraan kebarangkalian harus dipertimbangkan dalam batas dunia meskipun keadaan sinus yang tidak memungkinkan manusia bertahan diketepikan oleh salah tafsiran "prinsip antropik; "Beratus-ratus ribu makhluk hidup, yang pembentukan kebetulan tidak mungkin menurut pengiraan kebarangkalian dan dari mana manusia dapat menarik manfaat, arahkan argumen dari rekaan. Kami mendarabkan 10 mewakili jumlah bilangan baryon, foton dan elektron dengan bilangan detik dalam ruang masa dari awal Big Bang, 10, dan mendapati 10. Kemudian kita menarik analogi antara 1 daripada 10, yang mewakili kebarangkalian kelebihan asid amino serum albumin dan pembentukan ikatan peptidanya yang merupakan keadaan sinus qua non untuk kewujudan manusia. Sekiranya kita melakukan pengiraan yang sama dari segi "prinsip dunia", kita akan mengabaikan syarat-syarat manusia dan sebaliknya, sebagai contoh, kita akan mengambil satu protein dari lebah (yang tidak wujud dalam manusia) , makhluk yang dicipta di sekeliling manusia di bumi. (Anda boleh mengambil protein dari haiwan atau tumbuhan lain tetapi keputusannya akan sama.)
Marilah kita anggap bahawa kita mengulangi pengiraan yang telah kita buat untuk satu protein lebah dalam rangka "prinsip dunia". Seperti yang ditetapkan oleh dunia kita, bukannya alam semesta, angka 10 akan dikurangkan kepada jumlah keseluruhan bilangan proton, neutron, elektron dan foton di dunia, manakala angka kami yang mewakili usia alam semesta akan berkurang untuk menyamai usia dunia. Persoalannya sekarang ialah: "Dengan mengandaikan bahawa semua proton, neutron, elektron dan foton di dunia berubah menjadi asid amino dan mereka berusaha untuk membentuk satu protein setiap saat dari awal kewujudan dunia, bolehkah mereka membuatnya?" pembentukan satu protein yang salah dalam tempoh masa keseluruhan alam semesta akan menjadi lebih mustahil.
Kita telah melihat bahawa mustahil bagi semua zarah di seluruh alam semesta untuk membuat bon asid amino protein tunggal. Matlamat saya adalah untuk menunjukkan bahawa "prinsip dunia" menjadi tumpuan kita di dunia, mewujudkan asas matematik untuk hujah dari reka bentuk di dunia. Pada masa ketika beberapa pesaing ingin membuat kita percaya pada kebenaran senario jumlah universiti yang tidak terhingga, "prinsip dunia" menunjukkan bahawa kita dapat memberikan bukti reka bentuk di dunia, dengan tidak menghiraukan bukan sahaja bilangan alam semesta yang tak terhingga, jika pernah , tetapi juga seluruh alam semesta kita, dan kita berada dalam kedudukan untuk membuat pengiraan kebarangkalian yang tinggal di dalam lingkungan dunia.
Fakta bahawa begitu banyak spesies hidup bersebelahan memerlukan penjelasan; bilangan spesies yang tidak terkira banyaknya menunjukkan kekayaan "hujah daripada reka bentuk." Adalah berupaya untuk mengingatkan sekali lagi bahawa bukti ini menarik kesahannya dari kepastian matematik.
BACH DAN KOMPUTER DI DALAM POTENSI DARIPADA BIG BANG
Letupan yang mencetuskan Big Bang, ketumpatan benda, susunan entropi dan haba dan semua nilai kritikal yang terlibat adalah badan bukti yang membuktikan bahawa alam semesta dicipta oleh Yang Maha sadar, kuat dan unggul. Terima kasih kepada penciptaan syarat-syarat dan undang-undang fizik pada mulanya, segala yang wujud berpotensi, diaktualisasikan.
Dari karya Bach untuk lagu Celine Dion, dari semua skor yang pernah dibuat untuk alat muzik, dari komputer ke telefon bimbit, dari lahmacun Turki hingga pizza Itali, dari ungu hingga semut, semuanya ada yang berpotensi dalam keunikan awal. Potensi Big Bang memeluk segala yang pernah ada di alam semesta. Salah satu cara untuk membayangkan bagaimana alam semesta telah direka dengan seni dan kuasa yang sempurna itu adalah untuk menjadikan pandangan kita dari saat penciptaan sampai sekarang. Pandangan ini akan memanggil akal sehat dan inspirasi artis. Seorang individu yang menghidupkan semula dalam imaginasinya adalah kesatuan awal, sup mendidih pada malam penciptaan, sambil mendengar Bach dan merenungkan landskap dan menghirup tehnya mungkin menyedari bahawa sekeping muzik yang dia dengarkan, landskap yang dia lihat dan teh yang dia minum telah dirancang sebelum kesinambungan semua potensi ini dan dia akan memahami bahawa ini memang hasil reka bentuk. Inilah salah satu sumbangan utama Big Bang kepada bukti hujah dari reka bentuk. The Big Bang menunjukkan betapa berbeza keadaan asal alam semesta dari keadaan sebenarnya hari ini, sambil mengumumkan bahawa semua keajaiban dunia dan kerja manusia berpotensi telah wujud pada awalnya.
Sesetengah orang tidak dapat melihat ilahi dalam penemuan manusia kerana penglibatan minda manusia. Lagu-lagu Celine Dion, kewujudan nota muzik dan penyambungan mereka berpotensi di sana. Artis dan saintis menemui apa yang sudah ada dalam potensi. Dalam erti kata lain, para seniman dan saintis menemui apa yang telah dicipta berpotensi oleh Tuhan dan tetap tersembunyi kepada manusia. Sekeping muzik adalah karya komposer dan komputer adalah penemuan jurutera, namun mereka sebenarnya wujud berpotensi dalam penciptaan Tuhan. Sehingga semua yang dirancang oleh manusia pada dasarnya diciptakan oleh Allah Pencipta-Pencipta, sementara saintis dan seniman adalah pencipta. Ia mengikuti komposisi komposer itu sebagai ilahi seperti kicauan burung, kasut adalah seperti ilahi sebagai kaki manusia dan telefon bimbit adalah seperti ilahi sebagai telinga manusia. Sekiranya semua perkara yang tidak berpotensi kekal dalam keunikan awal, kita tidak akan berada dalam kedudukan sekarang untuk memerhatikan dan memanfaatkannya.
REKA BENTUK UNDANG-UNDANG ILMIAH
"Kenapa ada sesuatu daripada apa-apa?" Ini adalah kenyataan bahawa alam semesta memerlukan penjelasan di luar alam semesta. Kita boleh menambah ini: "Mengapa ada undang-undang saintifik bukannya huru-hara?"
Usaha-usaha saintifik diarahkan pada penemuan undang-undang saintifik yang mungkin dapat mengesan misteri yang terletak di belakang apa yang kelihatan di dunia, yang pada gilirannya diharapkan untuk membolehkan manusia membuat rencana untuk masa depan, dengan demikian memperoleh kebajikan dan keyakinan manusia. Namun, ini tidak menjelaskan sebab "kenapa" kewujudan undang-undang saintifik. Marilah kita ambil, contohnya, penjelasan saintifik mengenai daya graviti. Sama ada kita melihat fenomena ini dari pandangan Newton atau dari sudut pandangan Einstein, mereka memberi kita gambaran tentang cara bumi berputar di sekitar matahari dan orbit planet-planet. Penjelasan saintifik mungkin mendedahkan masa gerhana matahari dan cara satelit harus diletakkan di orbit. Walau bagaimanapun, tidak satu pun daripada kenyataan ini adalah jawapan kepada soalan itu: "Mengapa ada undang-undang saintifik, bukannya huru-hara?"
Kewujudan undang-undang saintifik dan penggunaannya 
tanpa mengira ruang dan masa tertentu panggilan untuk penjelasan. Untuk membuat penjelasan ini bukan tugas sains. Keprihatinan sains adalah untuk menemui undang-undang dan bukan sebab mereka kewujudan. Apa yang menjadikan sains ketara adalah kewujudan undang-undang ini; telah alam semesta berada dalam keadaan yang kacau tidak akan ada alasan untuk bercakap tentang gaya graviti, undang-undang termodinamik dan gerakan. Singkatnya, tidak ada sains, kerana sains tidak boleh dianggap sebagai undang-undang saintifik.Sekiranya undang-undang ini tidak wujud, tidak akan ada alam semesta; dan walaupun kita mengandaikan bahawa semacam alam semacam itu mungkin dibayangkan, keadaan yang kacau akan mencabar pemahaman manusia dan menjadi lebih sukar untuk dilepaskan daripada impian. Terima kasih kepada sebab-sebab (undang-undang saintifik) kita dapat memahami alam semesta; kausalitas adalah jaminan kecerdasan. Seseorang yang tidak dapat menjalin hubungan antara sebab dan kesan akan menjadi lebih flummoxed daripada bayi yang baru dilahirkan. (Malah intuisi kausalitas adalah semula jadi dalam fikiran bayi, seperti yang ditunjukkan oleh Kant.) Sebab alasan rumah dan objek kita tidak hilang secara tiba-tiba, atom-atom tubuh kita tidak bercampur dengan tempat duduk yang kita duduk, hakikat bahawa kita boleh bergerak ke depan pada setiap langkah, dan kewujudan dan pemakanan tubuh kita semua adalah akibat dari kelancaran undang-undang saintifik. Dan hakikat bahawa minda kita direka untuk memahami undang-undang ini menyumbang kepada konkritisasi kita sebagai makhluk rasional.
Sebagai Swinburne meletakkannya, jika semua syiling yang ditemui di tapak arkeologi mempunyai lencana yang sama pada mereka, atau jika semua dokumen yang terkandung di dalam bilik tertentu ditulis dalam tulisan tangan yang sama, kami akan mencari penjelasan untuk titik yang sama asal; oleh itu, undang-undang sains yang berlaku di seluruh alam semesta mesti mempunyai sumber yang unik dan penjelasan, yang dapat menjelaskan kewujudan Tuhan.
Kami menyedari bahawa Big Bang dan permulaan alam semesta telah membawa kita kepada kesimpulan bahawa Tuhan wujud. Kami mendapati lebih banyak bukti untuk kewujudan-Nya dalam nilai-nilai kritikal yang diamati pada tahap-tahap evolusi alam semesta dan dalam memperlihatkan bukti-bukti di dunia. Sekarang, kita memerhatikan, berdasarkan kewujudan undang-undang saintifik yang wujud di alam semesta, kewujudan reka bentuk di sebalik semua fenomena, dan menyedari bahawa jika kewujudan Tuhan diakui, kita tidak berada dalam kedudukan untuk memberikan jawapan untuk soalan , "Mengapa ada undang-undang saintifik dan bukannya huru-hara?" Dengan kata lain, permulaan alam semesta, pengoperasian undang-undang saintifik dan undang-undang saintifik yang ada, masing-masing secara berasingan kepada kewujudan Tuhan.
KESIMPULAN PENGHASILAN KECEKAPAN
Pilihan pemilihan yang kritikal dari awal Big Bang ke setiap pembentukan berturut-turut semasa peringkat evolusi menunjukkan keandalan "argumen dari reka bentuk." Semua syarat yang berlaku pada malam Big Bang, pembentukan zarah seperti proton dan neutron, transformasi zarah-zarah ini ke dalam atom dan penukarannya menjadi asid amino, yang telah diubah menjadi sel-sel yang menghasilkan organ seperti jantung atau titik otak untuk reka bentuk. Pandangan alam semesta ini, akan, membawa kita untuk menolak segala macam kebetulan.Pandangan hidup yang kebetulan akan memberi kita perasaan kewujudan (kedua-dua diri kita dan alam semesta) tanpa matlamat, yang akan membawa kepada nihilism sebenarnya. Jika kita menyedari bahawa tidak ada yang kebetulan di alam semesta, kita mungkin berada dalam kedudukan untuk memahami bahawa kewujudan kita mempunyai matlamat. Matlamat ini bererti kewujudannya kepada Pencipta alam semesta dan diri kita sendiri. Untuk merealisasikan fakta ini akan menimbulkan akibat penting dari segi etika dan memberikan makna kepada kehidupan kita.
Jika kita dapat menyingkirkan penalaran berdasarkan kebetulan, hakikat bahawa semua produk manusia diketahui pada malam penciptaan akan menjadi kebenaran jelas. Ambil televisyen, contohnya. Ledakan utama yang menghasilkan zarah-zarah sub-atom dan proses-proses yang berlaku selepas itu di badan-badan angkasa dan tahap-tahap evolusi di bumi telah membuat pengeluaran TV mungkin. Undang-undang yang berkaitan dengan pengangkutan oleh atmosfera bunyi dan penglihatan mengenai undang-undang elektrik, dan sebagainya, semuanya telah wujud pada masa letupan tersebut.
Jika seseorang menyimpulkan bahawa dalam hubungan sebab dan akibat, penyebabnya bukan perbuatan yang kebetulan, seseorang dapat memperoleh dari ini bahawa semua kesannya hanyalah perbuatan Tuhan. Ateisme materialistik yang menganggap sebab-musabab tidak menjadi proses yang dicipta, tetapi membuatnya sendiri, menyembah hal-hal dan prinsip-prinsip kausalitas di dalamnya. Sebaik sahaja idea kebetulan diketepikan, semua makhluk di alam semesta secara automatik menjadi akibat dari Pengetahuan Infinite dan Kuasa Infinite.Andaian pembentukan kebetulan dalam konsep masa di mana peringkat penciptaan berlaku telah menghalang ateis dari mengandung Pencipta. Sebaik sahaja konsep kebetulan ditangani, semua pengetahuan dipromosikan ke Eternity Existence. Mereka yang menegaskan bahawa objek pengetahuan adalah produk kebetulan menubuhkan sambungan kepada suatu proses dalam masa. Sekali kebetulan diketepikan, yang wujud menjadi hasil kebijaksanaan Orang Abadi. Jika kita menyedari bahawa tidak ada tempat untuk kebetulan di alam semesta, kita dapat memahami hakikat bahawa setiap benda tunggal, karya seni, penemuan saintifik, keseluruhan sifat, organik dan bukan organik, ada di dalam fikiran Tuhan.
ARGUMENT DARIPADA DESAIN DAN ARGUMEN ONTOLOGI
Hujah ontologi adalah salah satu kaedah demonstrasi kewujudan Tuhan dan secara struktural berbeza dari bukti yang telah kami hasilkan dalam perjalanan buku ini. Mengikut hujah ini, konsep Tuhan adalah asli dalam setiap manusia, yang diakui sebagai bukti kewujudan Tuhan. Selain itu, pemeriksaan konsep "kewujudan" dan "kesempurnaan" adalah penting dalam hujah ontologi. Hujah ini dibela oleh tokoh seperti Anselm, Avicenna dan Descartes, walaupun dalam bentuk yang berbeza.
Hujah ontologi dikaji secara berasingan dari hujah kosmologi yang mendakwa bahawa alam semesta telah diciptakan ex nihilo dan dari hujah teleologi yang menyangkut matlamat, perintah, rahmat dan reka bentuk yang mengagumkan di alam semesta. Saya berpendapat bahawa hujah ontologi mempunyai hubungan penting dengan hujah teleologi. Ini amat penting dari sudut pandang tertentu perundangan ontologi. Marilah kita memvisualisasikan ini dengan ringkasan hujah ontologi Descartes.
1. Saya ada dalam fikiran saya tentang idea Tuhan, dengan kata lain idea tentang Yang Paling Sempurna.
2. Seorang yang tidak mempunyai sifat kesempurnaan tidak boleh menjadi Tuhan.
3. Kewujudan adalah sifat kesempurnaan. Keberadaan Tuhan merupakan bagian yang tidak terpisahkan dari konsep Tuhan.
4. Oleh itu, Tuhan wujud.
Cadangan pertama adalah kritikal. Menurut Descartes, Tuhan telah menanamkan bukti tentang kewujudan-Nya dalam fikiran manusia seperti seorang seniman yang menampalkan namanya atau merek dalam karyanya.Orang boleh menimbulkan bantahan terhadap cadangan ini, dengan mengatakan bahawa idea-idea yang terkandung dalam fikiran manusia adalah kebetulan dan bahawa kajian tentang Sifat Sempurna yang membawa kita kepada gagasan Tuhan tidaklah penting.
Sesetengah atheis berpendapat bahawa manusia memerlukan Tuhan dan agama kerana dia adalah makhluk yang lemah dan ini adalah sebab mengapa dia telah membentuk Tuhan dan agama. Sekiranya manusia lemah dan lemahnya sebab-sebabnya dia mencipta Tuhan dan agama, fakta ini adalah petunjuk fakta bahawa sesetengah atheis mengakui bahawa keadaan mental manusia memerlukan konsep-konsep Allah dan agama.Ini juga boleh difahami sebagai tidak semestinya intuisi semula jadi, tetapi sebagai fakta bahawa minda manusia diciptakan sesuai dengan idea Tuhan dan agama. Untuk merumuskan hujah ontologi sedemikian tidak akan mengubah apa-apa. Lebih-lebih lagi, pandangan ini tidak terbuka kepada bantahan seperti pandangan Descartes. Seorang mukmin mengambilnya sebagai bukti Tuhan dan agama, sementara seorang atheis menafsirkan keperluan ini sebagai kejadian kebetulan dan berpendapat bahawa manusia telah menyatukan idea Tuhan dan agama.
Kita lihat bahawa apa yang memisahkan orang percaya dari atheis adalah sama ada alam semesta dan manusia dicipta dan direka bentuk atau menjadi karya kebetulan tulen. Walaupun seorang atheis boleh mengakui bahawa konsep Tuhan ada dalam fikiran manusia, dia boleh menegaskan bahawa idea semula jadi ini juga kebetulan.Tetapi, jika ditubuhkan bahawa manusia adalah hasil reka bentuk, kontinjensi ini akan dihapuskan.
Descartes berpendapat bahawa minda manusia yang mengandungi idea sedemikian tidak boleh menjadi kebetulan dan bahawa Tuhan tidak benar-benar wujud, konsep seperti itu tidak dapat wujud. Walau bagaimanapun, seseorang boleh kembali kepada hujah daripada reka bentuk untuk menyangkal apa-apa bantahan yang mungkin terhadap hujah ontologi. Mereka yang telah menghargai "hujah daripada reka bentuk" boleh memperoleh keyakinan yang lebih tinggi terhadap kebaikan idea-idea semula jadi.
ARGUMENT DARIPADA DESAIN DAN PENCIPTAAN EX NIHILO
"Argumen dari reka bentuk" menunjukkan kepada fakta bahawa Tuhan adalah Makhluk yang membentuk segala-galanya; Kesedaran, Maha Kuasa, bebas dari semua sekatan dan Omniscient. Dia adalah Kuasa yang beroperasi di setiap peringkat alam semesta. Reka bentuk Tuhan alam semesta mengandungi semua atribut ini dan merupakan bukti keupayaan kreatifNya. Tuhan menyadari reka bentuk alam semesta berdasarkan undang-undang saintifik menggunakan perkara yang terkandung dalam alam semesta. Kita melihat bahawa asas bahan, proton, elektron, neutron, kuark dan daya nuklear yang kuat dan daya elektromagnetik, dan daya nuklear yang lemah dan daya graviti telah direka secara sedar. Ini mempunyai makna yang sama seperti penciptaan perkara.
Semua undang-undang fizik, kimia dan biokimia yang memerintah alam semesta adalah tetap dalam perkara sebagai kualitinya. Semua undang-undang ini adalah harta benda; sebenarnya, hakikat bahawa semua undang-undang ini terpakai untuk tujuan tertentu dan menyumbang kepada perintah universal membuktikan bahawa mereka telah direka. Merekabentuk batu penjuru dan kekuatan mengawal perkara dan undang-undang alam yang kekal dalam perkara menunjukkan bahawa perkara adalah produk reka bentuk, iaitu ia dicipta. Perkara yang Tuhan gunakan dalam ciptaan-Nya bukan unsur yang ada dari keabadian yang akan berlangsung selama-lamanya. Seperti hal-hal lain di alam semesta, perkara - yang semuanya dibuat di alam semesta - juga dibuat.Sekiranya tidak menjadi unsur yang dicipta, ia tidak mungkin dalam perkhidmatan manusia yang digunakan untuk maksud ilahi sebagai menunjukkan "argumen dari reka bentuk." Sebenarnya, data "argumen dari reka bentuk" lebih baik dikandung oleh menyedari hakikat bahawa perkara itu dicipta untuk digunakan untuk tujuan yang pasti dan berkhidmat untuk merealisasikan hasrat Tuhan melalui undang-undang yang tetap di dalamnya.
Hujah dari reka bentuk menunjukkan secara bebas dari Big Bang bahawa alam semesta telah diciptakan. Bukti yang disediakan oleh Big Bang, undang-undang termodinamik, kesimpulan filosofi dan hujah dari reka bentuk setuju untuk membuktikan fakta bahawa alam semesta telah diciptakan daripada apa-apa.

No comments:

Post a Comment

 
back to top