Kepercayaan Kudrat Tuhan Dan Penciptaan Jirim Di Cahaya Big Bang
KEPERCAYAAN DALAM KEDUDUKAN ALLAH DAN PENCIPTAAN DALAM BENTUK BANGSA BESAR
Ia adalah keistimewaan agama monoteistik untuk membuktikan kewujudan Tuhan dan hakikat bahawa perkara itu diciptakan dan alam semesta akan berakhir apabila tiba masanya. Terlepas dari perbezaan pendapat di antara pelbagai mazhab dan komentar Yudaisme, Kekristianan dan Islam, agama monoteistik berkongsi prinsip-prinsip asas ini. Dalam kontradiksi dengan penegasan umum semua falsafah materialistik tentang kewujudan materi yang kekal, agama-agama monoteistik bersetuju dengan hakikat bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan akan berakhir. Penegasan ini sangat penting, kerana ia membezakan agama-agama monoteistik dari semua keyakinan lain. Jawapan untuk isu ini juga akan menunjukkan kebolehpercayaan agama monoteistik.
BIBLE DAN GENESIS
Ayat awal dalam Alkitab mengatakan bahawa Allah menciptakan segala sesuatu:
"Pada mulanya, Tuhan menciptakan langit dan bumi."
Kejadian 1-1
Kejadian 1-1
Pengulas Alkitab seperti Abravanel mengatakan bahawa perkataan Ibrani "bereshit," ungkapan pengantar, bermakna "pada permulaan masa." Ini menandakan bahawa penciptaan masa dan alam semesta adalah semata-mata.
Dalam meneruskan pengenalan ini kita membaca bahawa Tuhan menciptakan cahaya, laut, bintang dan makhluk hidup. Mengikut pernyataan ini, seluruh alam semesta adalah karya seorang Pencipta yang berkuasa.Setiap benda yang dicipta mempunyai tujuan yang pasti. Dalam kehadiran Tuhan yang kekal, alam semesta adalah entiti yang mempunyai permulaan. Kesimpulan yang diperoleh dari hipotesis ini adalah bahawa perkara dan segala sesuatu yang dibuat dari perkara tidak boleh menjadi intipati dan tujuan hidup. Tuhan, pencipta segala-galanya, adalah telos alam semesta dan tujuan sebenar hidup. Ungkapan Ibrani yang bermaksud penciptaan adalah bara. Ungkapan ini digunakan sepanjang Alkitab hanya untuk perbuatan Tuhan. Ahli bahasa Ibrani mentafsirkannya sebagai "mewujudkan sesuatu daripada apa-apa."
Injil menurut John membaca:
"Segala sesuatu telah dibuat melalui Dia, dan tanpa Dia tidak ada yang dibuat itu dibuat."
John 1-3
John 1-3
St Augustine, ahli teologi Kristian terkemuka, mengatakan bahawa para ahli falsafah tidak dapat menyangkal bahawa penciptaan pada masa itu bermakna pergerakan kekal dari Pencipta. Kesalahan mereka terletak pada keyakinan mereka bahawa masa sebelum penciptaan adalah tempoh yang tidak terhingga. Tidak ada ruang dan masa sebelum Penciptaan.
Penciptaan dijelaskan secara terperinci dalam al-Quran. Beratus-ratus ayat bercakap tentang penciptaan alam semesta dan semua yang hidup di dalamnya oleh Tuhan. Ekspresi yang digunakan adalah halaka, bedae dan berae. Kata kerja berasal dari kata kerja ini adalah Al-Halik, Al-Mubdi, Al-Bari. Berikut adalah beberapa ayat yang dipersoalkan.
"Dia adalah Pencipta langit dan bumi. Untuk melakukan sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya, "Jadilah," dan itu. "
2 Lembu, 11
"Dia adalah Tuhan, Pencipta, Pencipta dan Perancang: kepadaNya adalah nama-nama yang paling indah. Apa pun yang ada di langit dan bumi memuliakan Dia. Dia adalah Yang Maha Kuasa, Bijaksana. "
59 Keluaran, 24
KOROLOGIA BANGSA DAN BANGUNAN MONOTHEISTIC
Fakta bahawa corollaries teori Big Bang telah menyokong argumen agama monoteistik sepanjang sejarah akan diringkaskan dalam lima mata. Tidak ada sistem keagamaan dan falsafah yang telah menganjurkan semua perkara ini bersama-sama.
1-THE UNIVERSE IS CREATED AND HAS HAD A AWART
Kontroversi mengenai sama ada alam semesta telah wujud dari kekekalan atau tidak telah menghasilkan tempatnya untuk perbincangan tentang masa yang tepat dari permulaan. Semua pelbagai kaedah perhitungan menunjukkan kira-kira 15 bilion tahun lalu.
Kejayaan yang paling penting di antara akibat teori Big Bang ialah demonstrasi bahawa alam semesta mempunyai permulaan. Sepanjang sejarah, lebih kurang semua atheis mempostulasikan keabadian alam semesta sebagai alternatif untuk kewujudan Tuhan. Hoyle berhujah terhadap Big Bang tetapi mengakui fakta bahawa jika memang benar, ia akan menjadi jawapan kepada perancangan penciptaan daripada apa-apa. Teori Big Bang seperti yang ditafsirkan oleh Hoyle akan membawa apa-apa kepada sekiranya berlaku kemelesetan pada waktunya. Secara ringkas, walaupun penentang teori Big Bang mengakui bahawa ia akan menjadi jawapan kepada penciptaan ex nihilo.
Ketiadaan tidak bermakna undefined; jika tidak ada permulaan alam semesta, asal-usul alam semesta tidak boleh didefinisikan. Pengiraan dibuat berdasarkan undang-undang fizikal menunjukkan bahawa pada permulaan alam semesta, undang-undang fizik tidak boleh digunakan. Ini bermakna penubuhan dalam rangka undang-undang fizikal pada masa ini di mana undang-undang fizik kehilangan kebolehgunaan mereka dan bahawa tidak ada yang mengharapkan sains akan membawa kita kepada kesimpulan sedemikian. William Lane Craig berkata: "Keistimewaan awal tidak wujud. Maksudnya, keistimewaan itu tidak mempunyai status ontologi yang positif: sebagai satu mengesan pengembangan kosmik kembali pada masa, keistimewaan mewakili titik di mana alam semesta terhenti wujud. Ia bukan sebahagian daripada alam semesta, tetapi mewakili titik di mana alam semesta yang terbalikkan masa berlalu hilang. Tidak ada instan pertama dari alam semesta yang disandingkan dengan keistimewaan. "Teori relativitas menghubungkan ruang, waktu dan perkara antara satu sama lain.Apabila pembesaran itu dibalikkan, lipatan seluruh alam semesta menjadikan perkara yang tidak relevan, iaitu tanpa kewujudan.
Hujah ateisme zaman dahulu dikaitkan dengan keabadian alam semesta. Kita telah melihat bahawa apabila postulat yang dikemukakan oleh teori Big Bang telah diakui sebagai tidak dapat disangkal, pendekatan ateis terbukti dipaksa dan tidak berkaitan dengan atheisme yang disokong sepanjang sejarah, dan adalah akibat daripada putus asa kerana takut kehilangan akidah yang telah ditetapkan. Teori Big Bang telah membantah semua tesis ateis dan menunjukkan ketidakmampuan mereka. Oleh itu, hujah bahawa kewujudan Tuhan adalah satu fakta yang tidak dapat dielakkan telah berlaku dan tesis yang dianjurkan oleh agama monoteistik telah mendapat sokongan. Ini juga telah menjadikan agama monoteistik yang boleh dipercayai.
2-MASA ADALAH JUGA DIBUAT
Agama monoteistik selalu menegaskan bahawa alam semesta telah diciptakan. Kontroversi sama ada masa telah diwujudkan atau tidak merupakan isu perdebatan panas antara orang percaya dan atheis seperti itu. Walau bagaimanapun, hakikat bahawa masa yang juga dicipta ex nihilo telah menjadi kepercayaan umum dalam agama-agama monoteistik. Ungkapan "Allah selalu ada" telah ditafsirkan oleh sesetengah orang sebagai menghubungkan kewujudan Tuhan dalam masa yang tak terbatas, tetapi asumsi yang berlaku adalah bahawa Tuhan adalah "abadi", "supra-temporal" dan "Pencipta masa".
Teori Big Bang dan teori relativiti memberikan bukti saintifik untuk melihat pandangan agama yang monotonis ini secara luas dan ruang dan perkara yang berkaitan dengan hubungan dan menunjukkan bahawa ketidakcocokan salah satu daripada mereka juga membatalkan yang lain. Teori Big Bang telah menunjukkan bahawa pada permulaannya, alam semesta berada dalam keadaan di mana ruang dilipat dan gerakan menjadi terhenti dan undang-undang fizik menjadi tidak boleh digunakan. Ini, seterusnya, adalah penafian masa. Pada hakikatnya, kajian Penrose juga termasuk demonstrasi terperinci ini, berdasarkan rumus matematik.
3-PENCIPTAAN UNIVERSE DENGAN PROSES EVOLUSIONER PROGRESSIVE
Pernyataan umum mengenai tiga agama monoteistik utama ialah proses penciptaan mengambil masa enam hari. Perkataan Ibrani untuk hari adalah "yowm" yang menandakan 24 jam, serta "unit temporal." Banyak pengulas Alkitab berpendapat bahawa ungkapan Kejadian ini bermaksud "unit temporal yang panjang." Al-Quran juga mengatakan bahawa proses penciptaan berlangsung enam hari / enam tempoh dan menggunakan perkataan "yewm" yang berasal dari akar yang sama dengan bahasa Ibrani. Pengulas al-Quran juga mengatakan bahawa perkataan ini menandakan "unit temporal yang panjang." Sebaliknya, hari yang dibuat dari malam dan siang adalah akibat dari fakta bahawa dunia diciptakan dan proses yang beroperasi di dunia. Dalam keadaan di mana dunia belum ada, seseorang tidak boleh bercakap tentang "hari" dunia, oleh itu "yowm" / "yewm" mesti difahami sebagai "unit waktu."
Sebagai kesimpulan, agama monoteistik tidak bercakap mengenai penciptaan spontan yang dicapai sekali dan untuk semua. Mereka menyatakan bahawa alam semesta berkembang secara berperingkat. The Big Bang mengagumkan menggambarkan tahap-tahap yang telah dialami oleh alam semesta. Pada awal letupan utama alam semesta sangat padat dan panas; bersama-sama dengan proses pengembangan, kepadatan dan haba menandakan kejatuhan yang menimbulkan tahapan berturut-turut. Letupan utama digantikan oleh pembentukan zarah-zarah sub atom dari mana atom membentuk bentuk untuk akhirnya membentuk pelbagai fasa badan angkasa. Semua proses ini melibatkan peringkat dan fenomena di dalamnya masing-masing berubah dari satu sama lain.
Data yang dihasilkan oleh Big Bang sesuai dengan baik akaun-akaun yang diberikan oleh agama-agama monoteistik di mana penciptaan dijelaskan telah berlaku secara berperingkat-peringkat. Model mantap alam semesta yang sebelumnya telah diramalkan oleh Aristotle, yang percaya bahawa benda-benda angkasa dibakar dengan bahan bakar yang tidak habis-habis, tidak sesuai dengan reka bentuk sejagat yang membayangkan tahap pembangunan berturut-turut. Data Big Bang dan fizik moden serasi dengan agama monoteistik.
Agama monoteistik percaya kepada Tuhan yang berkuasa yang menguasai alam semesta. Satu model alam semesta, seolah-olah ia adalah jam yang berjalan secara monoton, mungkin tidak dapat hadir dengan aktif Tuhan agama monoteistik. Model ini, yang melibatkan pelbagai peringkat pembangunan, membatalkan pendekatan deistik yang lebih suka tetap dipenuhi dengan meletakkan Tuhan pada permulaan alam semesta, hanya sebagai pengacara undang-undang fizikal, mengabaikan penyertaan aktifnya di dalamnya. Proses kreatif berturut-turut di setiap peringkat model ini merupakan bukti lanjut mengenai hujah teleologi.
Ramai di kalangan mereka yang mempelajari akibat falsafah Big Bang telah secara terperinci menetap di "asal-usul alam semesta" - yang merupakan akibat yang paling import - tetapi tidak memberikan penekanan yang tepat kepada isu yang dinyatakan di sini. Kesan ini sangat penting, kerana ia menunjuk kepada fakta bahawa data yang disediakan oleh Big Bang bersesuaian sesuai dengan pernyataan lama agama monoteistik.
4- THE UNIVERSE DITUGASKAN
Agama monoteistik membayangkan Tuhan sebagai Kuasa dengan kesedaran, Omniscient dan Omnipotent yang secara bebas melupuskan alam semesta material. Makhluk-makhluk yang disebutkan di atas adalah antara sifat-sifat Allah yang paling terkenal. Reka bentuk di alam semesta disebut dalam demonstrasi kewujudan Tuhan sebagai argumen dari reka bentuk, hujah teleologi, hujah tujuan dan ketertiban yang disahkan oleh sifat-sifat Allah yang paling penting. Bilangan data dari sistem heliosentrik kita ke dunia sub-atom, dari kimia ke dunia yang hidup, hampir tidak berkesudahan. Proses-proses yang berjaya Big Bang menyokong bilangan data tak terbatas ini. Sebagai contoh, keamatan letupan utama menentukan kadar pengembangan alam semesta. Sekiranya kelajuan pengembangan ini kurang, semua perkara akan runtuh di bawah daya graviti dan alam semesta tidak akan terbentuk. Sekiranya ia lebih besar, perkara alam semesta akan bertaburan dan akibatnya adalah Chill Besar; alam semesta masih tidak mungkin. Satu memerhatikan bahawa kadar pengembangan alam semesta telah diatur dengan ketepatan yang luar biasa. Seluruh skema Big Bang dirancang sedemikian sehingga Big Bang bukanlah letupan serentak tetapi letupan teleologi diatur, dihitung dan dilaksanakan dengan baik.
Momen awal penciptaan yang melibatkan entropi yang rendah memungkinkan pembentukan galaksi, benda angkasa dan makhluk hidup. Nilai kritikal yang diperhatikan di setiap tahap evolusi alam semesta membolehkan kemunculan kehidupan di bumi. Nilai kritikal ini telah dipertimbangkan dalam perkadaran zarah-zarah yang berlaku di dunia subatomik dan antipartikel, dalam nilai daya nuklear dalam atom dan daya elektromagnetik dan dalam perkadaran kadar proton dan elektron . Semua ini dimungkinkan oleh reka bentuk dan susunan sebelum letupan besar. Pada halaman berikut, kami akan membincangkan perkara ini dengan lebih terperinci.
5- THE UNIVERSE AKAN BERTANGGUNGJAWAB
Satu lagi perkara penting yang membezakan agama monoteistik dari semua sistem pemikiran, agama dan falsafah lain adalah kenyataan mereka bahawa akan ada akhir alam semesta dan bumi. Tidak cukup penekanan diberikan kepada perkara ini dalam perbincangan mengenai kesan falsafah Big Bang. Tetapi ia amat penting, kerana ia menunjukkan siapa yang dibenarkan dalam tuntutannya sepanjang sejarah.
Dua epilogu boleh dibayangkan untuk alam semesta yang berkembang:
1. Sama ada alam semesta akan terus berkembang sehingga ia mengalami 'kematian panas' yang dipanggil Big Chill.
2. Atau daya graviti akan berlaku dan alam semesta akan surut, menyusut sehingga ia diselesaikan menjadi singularity, yang disebut Crunch Besar.
Tidak kira apa yang akan berlaku, ia pasti bahawa alam semesta akan berakhir. Selama beribu tahun, atheis dan lain-lain, dalam penentangan mereka terhadap agama-agama monoteistik, mendakwa bahawa alam semesta akan wujud selama-lamanya, dan telah mencari penghiburan di selamanya alam semesta untuk kehidupan sementara mereka di bumi.
Dalam akaun eschatologi, jangkaan akhir dunia menduduki tempat yang penting. Dalam hubungan ini, patut dicatat bahawa penjelmaan semula dalam agama Hindu memperlihatkan bahawa alam semesta wujud dari keabadian dan akan terus wujud tanpa henti dan bahawa jiwa-jiwa akan terus menjelmakan semula. Model alam semesta yang ada selama-lamanya telah memainkan peranan penting dalam pembentukan konsepsi ini.Demonstrasi Big Bang bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan kesudahan yang tidak hanya melemahkan falsafah India, tetapi juga menafikan kepercayaan pada penjelmaan semula.
Akaun Eschatologi agama monoteistik bermula selepas akhir alam semesta dan kehidupan di bumi.Pengesahan oleh teori Big Bang tentang penegasan agama monoteistik ini menyokong akaun eschatologi agama-agama monoteistik.
PEMBETULAN LEBIH DENGAN TEORI BESAR
Pembetulan teori Big Bang tidak terhad kepada pandangan ateis dunia, kerana ia juga memperkenalkan pindaan kepada kepercayaan tertentu: antara lain, kepada pendekatan mistik dan falsafah. Beberapa mistik dan ahli falsafah Islam dan Kristian seperti Berkeley telah mendakwa bahawa persepsi alam semesta hanya ada di dalam fikiran, di luar yang tidak ada, sementara teks suci agama monoteistik secara terbuka mengumumkan bahawa Allah menciptakan alam semesta dan perkara. Mereka tidak dapat bermakna bahawa penciptaan itu terhad kepada batasan imaginasi kita. Hakikat bahawa alam semesta telah diciptakan "dengan realiti" jelas dinyatakan dalam banyak bahagian dalam Al-Quran:
"Kami menciptakan langit, bumi, dan segala-galanya di antara mereka hanya dengan realiti dan masa yang ditetapkan."
46 Dunes, 3
Teori Big Bang membantah pandangan materialistik yang mana alam semesta telah wujud dari keabadian dan akan terus wujud selama-lamanya. Ini tidak membayangkan bahawa alam semesta itu hanyalah figur imaginasi kita. Kemajuan dalam fizik telah menunjukkan bahawa alam semesta boleh dinyatakan dalam istilah matematik dan bahawa ia direka dengan sempurna. Untuk mendakwa bahawa alam semesta dinyatakan dengan formula matematik, tentang penciptaan yang kita telah memperoleh begitu banyak pengetahuan saintifik, tetapi hasil imajinasi kita, adalah bercanggah dengan sains, akal fikiran dan agama. Dakwaan ini, yang mempunyai sentuhan agama tetapi bertentangan dengannya, adalah kesilapan besar. Terdapat orang-orang yang menyokong idea ini terhadap orang-orang yang memprotes permusuhan terhadap agama dengan menggunakan agama. Kita telah melihat dalam buku ini bahawa agama yang diturunkan oleh Allah tidak dapat bertarung dengan sains, pengetahuan alam semesta yang diciptakan Allah. Mana-mana kemungkinan pertembungan adalah sama ada salah tafsir agama atau salah tafsiran penemuan tertentu. Sains telah menunjukkan bahawa alam semesta adalah tertakluk kepada undang-undang sains dan boleh dinyatakan dalam formula matematik.
Terdapat mistik dan ahli falsafah yang membuat pernyataan yang tidak sesuai dengan akal fikiran. Konsep wahdat al-wujud yang mana penyokong terkenal adalah Muhyiddin Ibn Arabi, yang sering disebutkan bersama dengan Spinoza, juga disebut sebagai pantheisme. Menurut konsep ini, Tuhan adalah alam semesta itu sendiri;tidak ada perbezaan antara Tuhan dan alam semesta; teori Big Bang, yang mengurangkan asal-usul alam semesta kepada ketiadaan, menyangkal mengenal pasti Tuhan dengan alam semesta. Teori Big Bang memerlukan Tuhan yang transendental, Pencipta alam semesta dan masa. Pengenalpastian keunikan awal dengan Tuhan atau sebahagian daripada Dia adalah mustahil.
Teori Big Bang juga membatalkan "teologi proses." Penyokong "teologi proses" meriwayatkan bahawa Tuhan dan alam semesta berada dalam proses pembangunan, di mana Tuhan dan alam semesta mempengaruhi satu sama lain. Fakta bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang benar-benar mengabaikan pandangan ini.Konsep keistimewaan pada mulanya menunjukkan bahawa alam semesta tidak boleh menjadi perlembagaan yang mungkin menyebabkan perubahan dalam Tuhan, dan proses evolusi berlaku secara unilateral di alam semesta. Lebih-lebih lagi, hakikat bahawa proses evolusi di alam semesta akan berakhir telah menunjukkan ketidakpedulian hujah ini.
UNDANG-UNDANG KEPADA ALLAH DAN BANGSA BESAR
Bang Big menghasilkan bukti bukan sahaja untuk kewujudan Tuhan, tetapi juga untuk banyak sifat-Nya. Pada zaman kita, kita masih dapat melihat jejak politeisme. Menurut politeisme, dewa mempunyai domain masing-masing di mana mereka berdaulat. Sesetengah menyembah matahari, beberapa bulan dan yang lain membayangkan gunung-ganang menjadi tempat tinggal para dewa, sehingga meminjamkan atribut ilahi kepada fenomena alam. Satu perkara yang mereka mempunyai persamaan, walaupun: alam semesta yang dibahagikan di mana kehendak dewa masing-masing menyebabkannya runtuh.
The Big Bang adalah bukti terbaik dari perpaduan alam semesta. Ia telah menafikan semua konsep politeistik dan menghasilkan bukti yang membuktikan kesatuan Tuhan. Beberapa ahli falsafah menyatakan dengan formula ini, "Satu keluar dari Satu." Kesatuan di alam semesta diakui walaupun sebelum penemuan Big Bang dan undang-undang fizik moden. Apa teori Big Bang yang membawa kita adalah pengeluaran bukti berdasarkan fizik moden dalam menyokong perpaduan, yang sebelum ini merupakan pernyataan logik yang konklusif. Data-data berikut Big Bang dan fizik moden menunjuk kepada perpaduan di alam semesta dan ke Single Will beroperasi di alam semesta:
1. Asal alam semesta adalah perpaduan. Semua perkara terkandung dalam keunikan, yang merupakan bukti perpaduan alam semesta dan kemunculannya.
2. Satu lagi bukti perpaduan adalah hakikat bahawa kawasan-kawasan yang berbeza-beza alam semesta berhutang kepada satu titik, dan kelaziman undang-undang fizik yang sama di dalamnya memberikan bukti yang kuat. Sekiranya alam semesta dikuasai oleh kehendak yang berlainan, perpaduan ini tidak dapat dicapai. Teori relativiti telah membuatnya jelas bahawa tiada apa pun di dalam alam semesta adalah bebas, kerana ruang dan perkara dan masa adalah berkait rapat dan bersama dalam tindakan dan tindak balas timbal balik yang berterusan.
3. Pemerhatian alam semesta dengan teleskop canggih dan garis Fraunhofer, dan lain-lain, telah mengajar kita bahawa seluruh alam semesta telah dibuat dari bahan mentah yang sama (atom, dan terutamanya atom hidrogen dan helium).
4. Big Bang menunjuk pada saat penciptaan materi di alam semesta dan ke asalnya dengan entropi yang rendah. Undang-undang termodinamik pertama adalah undang-undang pemuliharaan bahan dan tenaga.Mengikut undang-undang ini, di alam semesta, perkara dan tenaga tidak dapat hilang, dan tidak dapat mereka keluar dari apa-apa. Matter dan tenaga dicipta pada satu ketika dengan entropi yang rendah. Penciptaan dan pemuliharaan yang spontan terhadap apa yang diwujudkan menunjuk kepada Pencipta Seseorang. Kita tidak boleh membayangkan pertikaian kehendak bebas dalam perbuatan kreatif.
5. Sekiranya ledakan Big Bang menjadi lebih laju, perkara akan bertaburan dan alam semesta tidak akan terbentuk; sekiranya ia lebih rendah, masalah akan runtuh. Semua nilai kritikal ini menunjukkan bahawa alam semesta berhutang dari asalnya kepada Satu Kreatif. Pengaturan kritikal tersebut bermaksud kedaulatan ke atas seluruh alam semesta, yang termasuk kepadatan bahan dan intensitas ledakan.
Dengan cahaya fizik moden, tidak ada cara untuk mempertahankan idea tentang dewa yang menduduki puncak gunung atau kuasa yang mengawal fenomena duniawi dan bertempur dengan satu sama lain. Namun, walaupun kepalsuan tuntutan mengenai keabadian yang ada di dalam faham dipahami, mereka yang masih berada dalam pegangan falsafah materialistik adalah dalam kategori yang sama. Satu-satunya perbezaan ialah, dari kategori pertama, bilangan mangsa yang terselamat telah diabaikan dan tidak ada tuntutan untuk sokongan sains;manakala yang dalam kategori lain, yang bilangannya cukup besar, mengisytiharkan bahawa mereka bertegas dengan bukti saintifik dan berkeras bertindak sesuai dengan keputusan yang berlaku!
ATTRIBUT ALLAH DAN BANGSA BESAR
Big Bang menunjukkan bahawa terdapat Pencipta, bahawa Dia kekal dan Dia membawa alam semesta dan masa menjadi. Big Bang juga menghasilkan banyak bukti tambahan untuk sifat-sifat Allah yang lain, selain daripada kekalNya.
Bintang-bintang, planet-planet, ikan, tumbuhan, kereta, melodi, bau bunga, semuanya adalah keistimewaan tanpa bentuk. Perbandingan antara keunatan asal dan reka bentuk sebenar, pelbagai yang tidak terhingga yang diturunkan oleh alam semesta, tidak mengarah ke keistimewaan yang mahir, melainkan kepada Yang telah menciptakan potensi yang tersendiri dalam keunikan itu. Ia menjadi alasan bahawa perkara telah diprogram jauh sebelum transformasi bakal diteruskan. Ini, pada gilirannya, adalah bukti yang tidak diketahui oleh Pencipta dan kehadiran dan kuasaNya untuk merealisasikannya.
Bahan baku triliunan bintang menciptakan ruang di mana ia bertaburan berikutan letupan besar yang menghasilkan tenaga. Kawalan tenaga dan perkara sedemikian adalah keperluan mutlak untuk letupan dan akibatnya. Pencipta alam semesta menyebar ke dalam ruang yang terus berkembang-luas perkara dan tenaga yang sangat besar di bawah kendaliNya yang berterusan, membuktikan kemahakuasaan dan kemahakuasaanNya.
Agama-agama monoteistik apa yang dimaksudkan dengan ungkapan Tuhan ialah sifat makhluk yang maha kuasa, sadar dan maha maha tahu. Alam semesta hari ini berpotensi hadir dalam fikiran Pencipta sebelum pemicu letupan. Apa yang wujud berpotensi datang dengan kuasa sebagai entiti sebenar. Tidak dapat dipahami bahawa apa saja yang dijana sekarang tidak pernah ada di dalam kemahalan Tuhan. Jadi, Tuhan melihat dan mendengar. Dia adalah Pembentuk borang, dan Artis. Dia adalah Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Kuasa.Kedaulatan Tuhan begitu besar sehingga jika ada sedikit perubahan dalam nilai-nilai kritikal sebelum proses penciptaan, tidak ada yang akan terjadi.
MASALAH DUDUK DAN BANG BESAR
Saya tidak mendakwa bahawa Big Bang muncul dengan penyelesaian untuk masalah kejahatan, tetapi ia boleh menyumbang kepadanya, menolak pendekatan ateis yang cuba untuk mendedahkan ketidakhadiran Tuhan dari kewujudan kejahatan. Namun, kewujudan kejahatan bukanlah subjek yang berkaitan dengan kewujudan Tuhan atau ketekunan Tuhan, tetapi ia berkaitan dengan sifat Allah.
Kita telah melihat bahawa alam semesta tidak kekal seperti yang ditakuti ateis dan bahawa reka bentuk kritikal di sebalik penciptaan menunjukkan kepada Tuhan. Kejahatan yang diamati di alam semesta tidak bertentangan dengan kehadiran Allah. Percanggahan dari segi logik bermaksud satu set proposisi dan penolakan proposisi itu.Misalnya, proposisi "alam semesta mempunyai permulaan" dan proposisi "alam semesta tidak mempunyai permulaan" adalah istilah bercanggah. Pengesahan salah satu daripada mereka adalah penafian yang lain.Tidak ada saling ketergantungan semacam itu antara kejahatan dunia ini dan kewujudan Tuhan. Cadangan "Kejahatan ada" dan "Tuhan wujud" tidak bertentangan. Walau bagaimanapun, pemerhatian bahawa kejahatan yang memerintah di dunia ini boleh membawa kita untuk bertanya soalan seperti, "Bagaimana Tuhan membenarkan kejahatan seperti itu?" Atau "Mengapa manusia melakukan perbuatan jahat," tetapi ia tidak relevan untuk mempertanyakan kewujudan Tuhan dalam menghadapi kejahatan ini.
Kita dapat menarik kesimpulan dari kewujudan dan reka bentuk yang terlibat di alam semesta dan menyatakan bahawa Tuhan wujud. Berdasarkan hujah-hujah ini, ontologi berpusatkan Tuhan boleh dibentuk dalam istilah falsafah. Tetapi untuk menyimpulkan bahawa Tuhan tidak wujud berdasarkan kewujudan kejahatan tidak mungkin. Tubuh bukti yang timbul dari Big Bang dan fizik moden membolehkan kita membuktikan bahawa Tuhan wujud (untuk merumuskan ontologi berpusatkan Allah).
Persoalan tentang kejahatan boleh ditangani hanya dalam rangka sistem keseluruhan agama monoteistik.Sebagai contoh, agama monoteistik meneguhkan kewujudan kehidupan abadi Akhirat. Ini meletakkan pakaian yang berbeza pada pandangan kita terhadap bencana alam dan kematian dalam kehidupan kita di bumi.Seseorang yang menganggap kematian bukan sebagai kepupusan lengkap tetapi sebagai permulaan kehidupan yang tidak berkesudahan tidak menganggap kematian menjadi jahat.
Ini adalah pertelingkahan agama monoteistik bahawa Tuhan adalah penyayang dan belas kasihan, bahawa kejahatan dan kebaikan hanyalah akibat dari kehendak bebas manusia dan bahawa Tuhan akan menghukum sesetengah orang dan memberi hadiah kepada orang lain atas perbuatan mereka. Agama-agama monoteistik mengekalkan bahawa keseluruhan sistem direka sesuai dengan mana Allah menghakimi manusia menurut kehendaknya, mampu membezakan kebaikan dari kejahatan. Dalam sistem ini kebanyakan perbuatan jahat di dunia (atau perbuatan yang kelihatan jahat) kehilangan maknanya dalam menghadapi kehidupan akhirat di akhirat. Penghukuman untuk kejahatan manusia adalah akibat perbuatan yang dilakukannya di bumi. Kehendak bebas manusia adalah sumber semua kejahatan etika.
Pelbagai pendekatan telah diperkenalkan untuk menunjukkan sebab kejahatan. Satu pendekatan semacam itu adalah untuk menilai kejahatan sebagai akibat dari kebebasan memilih yang diperlukan oleh orang bebas.Terdapat juga hujah yang menafikan kewujudan kejahatan seperti itu, kerana kejahatan adalah apa-apa tetapi tidak ada kebaikan. Menurut kebutaan ini buta adalah apa-apa; perkara penting ialah mata, sementara buta adalah kegagalan mata untuk melaksanakan fungsinya. Kejahatan, dalam konteks ini, adalah tidak adanya keupayaan penglihatan mata. Pendekatan lain menegaskan bahawa kejahatan adalah perlu untuk pembentukan kebaikan yang lebih tinggi.
Asal jahat yang hampir tidak disentuh dalam kajian ini adalah di luar rangka kerja pentingnya. The Big Bang membolehkan kita menangani masalah ini dengan menghasilkan sebuah bukti besar yang membuktikan kewujudan Tuhan, meninggalkan persoalan tentang keberadaan-Nya di luar jangkauan siasatan. Untuk memperoleh akses kepada niat Tuhan dan hasil kebijaksanaan-Nya, mereka sepatutnya dicapai. Kita boleh lebih baik mentafsir dan menilai butir-butir karya seni sebaik sahaja selesai. Tidak semua proses yang berterusan di bumi, termasuk pengembaraan manusia, telah sampai ke tahap yang hampir, sehingga kita tidak berada dalam kedudukan untuk membayangkan semua butiran magnum opus-Nya.
ETIKA DAN BANG BESAR
Big Bang menganjurkan bahawa alam semesta adalah karya Pencipta yang maha kuasa. Ini sangat penting dalam segi etika untuk kehidupan seharian. Kita tidak boleh hidup mengabaikan kewujudan Tuhan. Tuhan telah menciptakan kita, kita berhutang kepadanya apa yang kita ada. Untuk menyedari bahawa kita adalah subjek-subjekNya, kita mempunyai kewajiban bahawa kita menjalani hidup sesuai dengan hasrat-Nya. Kelakuan moral kita harus meletakkan Tuhan di tengah-tengah kehidupan kita. Oleh itu tingkah laku moral kita mesti berpusatkan Allah. Di mana mahkamah keadilan dan pasukan polis gagal untuk memperluas pengaruh mereka, keutamaan moral manusia mempunyai alasan yang rasional. Individu harus mengatur tingkah laku etikanya sesuai dengan norma-norma yang ditetapkan dengan rasional di mana saja tidak ada keterikatan sosial, dengan mempertimbangkan kehadiran Tuhan secara keseluruhan.
Etika penting bukan sahaja dalam hubungan manusia tetapi juga dalam politik dan urusan ekonomi. Kami tidak bimbang dengan mereka yang gagal mematuhi keperluan iman yang rasional. Tidak menafikan yang menyebabkan kerosakan terhadap jenis, pencurian, dan eksploitasi politik dan sikap tidak peduli terhadap nasib orang miskin juga diperhatikan dalam orang yang mengaku percaya kepada Tuhan. Inilah akibat kegagalan individu untuk mematuhi keperluan rasional kepercayaannya dan jurang yang ada di antara sistem kepercayaannya dan amalannya. Taraf moral yang ideal tidak dibina hanya dengan memiliki idea yang betul tentang kelakuan yang baik, tetapi juga dengan amalannya. The Big Bang mengakhiri cara hidup dan nihilisme yang materialistik dengan membatalkan kecenderungan materialistik. Ia menubuhkan etika berpusatkan Tuhan.Walau bagaimanapun, sehingga individu menyelaraskan ontologi mereka dengan amalan mereka, Big Bang tidak akan menyedari kelakuan moral yang ideal.
Ia juga penting untuk diingat bahawa Big Bang menganggap bahawa seluruh alam semesta adalah keunikan sebelum ia mula berkembang. Gambaran sebenar alam semesta memberi gambaran bahawa ia memeluk komposisi aslinya semua bintang, tumbuhan, haiwan dan semua kaum manusia. Kebersamaan asli ini dapat meningkatkan simpati kita. Sebaliknya, alam semesta yang semakin berkembang mencipta dinamisme dalam semangat manusia. Pengalaman berdasarkan kasih sayang sesama dan dinamisme akan mempunyai kesan psikologi dan moral positif yang penting.
Konsepsi kewujudan Tuhan, Pencipta mahaagama alam semesta, harus menghapus nihilisme dari bumi.Manusia, yang tidak berdaya dalam menghadapi kematian, akan merasa optimis, yakin bahawa kehidupan di bumi bukanlah akhir semua.
AGAMA MONOTHEISTIC, MIRACLE DAN BANG BESAR
Big Bang menyediakan bukti yang menunjukkan bahawa agama monoteistik adalah sistem yang benar-benar dihantar oleh Tuhan dalam dua aspek. Pada mulanya, hakikat bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan akan berakhir disokong oleh agama-agama monoteistik, yang menentang semua pertikaian yang lain. Big Bang menyokong pernyataan agama monoteistik dan memberikan keterangan yang kukuh untuk kebenaran mereka. Di tempat kedua, Big Bang membuktikan sifat-sifat Allah dan mendapati justifikasi rasional untuk ayat-ayatNya. Soalan yang sering ditanya seperti, "Dari manakah saya datang?" "Di mana saya pergi?" "Bagaimana saya dapat menjadi?" Membuktikan bahawa manusia memerlukan agama; Sebenarnya banyak atheis mengakui bahawa manusia memerlukan agama dan keperluan itu mendorongnya untuk mengarangnya. Kepercayaan ateistik bahawa alam semesta muncul sebagai akibat dari kebetulan yang tulen menunjukkan bahawa keperluan ini juga kebetulan dan dari sini mereka berpendapat bahawa ia mengikuti agama-agama adalah ramuan murni.Bukti yang menunjukkan kewujudan Tuhan dan sifat-sifatNya menunjukkan bahawa keperluan manusia untuk agama juga merupakan karya Tuhan. Ini adalah tanda niat Tuhan untuk mendedahkannya. Ia adalah Tuhan yang memimpin manusia untuk merasakan keperluan untuk agama. Kita dapat menunjukkan ini seperti:
1-The Big Bang menunjukkan bahawa alam semesta telah diciptakan dari apa-apa dan bahawa ia direka.
2-Oleh itu manusia, yang merupakan sebahagian dari alam semesta, diciptakan dengan kesedaran.
3-Ini menunjukkan bahawa keperluan manusia untuk agama adalah reka bentuk Tuhan.
4-Hakikat bahawa Allah menciptakan kebutuhan manusia untuk agama menunjukkan bahawa penyataan agama Allah adalah konsisten.
Kita telah melihat bahawa ketiga agama monoteistik ini sesuai dengan kewujudan Tuhan, dalam kekuasaanNya yang kuat dan berkongsi kepercayaan bahawa alam semesta diciptakan di peringkat evolusi dan hari akan datang apabila ia akan lenyap. The Big Bang telah memberikan bukti untuk semua fakta ini dan menyokong kebolehpercayaan wahyu. (Divergensi antara agama-agama ini adalah subjek perbincangan lain.) Semasa perjalanan sejarah, pelbagai sekte telah muncul; Perbuatan manusia dan wahyu ilahi datang keliru. Ia adalah sangat penting untuk membezakan satu dari yang lain; Walau bagaimanapun, ini bukanlah perkara perbincangan kami sekarang.
Semua tiga agama mempunyai ciri-ciri masing-masing yang berkaitan dengan teori Big Bang. Judaisme adalah yang pertama di antara tiga agama monoteistik untuk menegaskan kewujudan Tuhan, dan menyatakan bahawa alam semesta telah diciptakan dan mempunyai permulaan. Kekristianan adalah medium di mana teori Big Bang ditemui dan dibangunkan. Apa pun kepercayaan masing-masing, Lemaître, Hubble, Gamow, Penzias, Wilson, dan lain-lain, dibesarkan dalam tradisi Kristian. Al-Quran mempunyai tempat yang istimewa kerana ia adalah kitab suci yang memberikan gambaran terperinci tentang Penciptaan. Selain itu, ia juga membayangkan kejadian Big Bang sebelum ditemui. Ia sebenarnya adalah satu-satunya buku di dunia yang menyifatkannya sebelum tahun 1900-an.
"Tidakkah orang-orang kafir ini melihat bahawa langit dan bumi adalah massa yang terintegrasi, yang Kami kemudiannya berpecah, dan dari air kita menjadikan semua makhluk hidup? Tidakkah mereka percaya? "
21 Para Nabi, 30
21 Para Nabi, 30
"Dengan kuasa kita membina syurga. Sesungguhnya Kami mengembangkannya. "
51 Penyebaran, 47
51 Penyebaran, 47
Al-Quran telah mendedahkan bahawa segala-galanya di alam semesta telah tersusun secara keseluruhan dan ia terbelah dan berkembang, sama seperti teori Big Bang telah membuatnya jelas. Tambahan pula, Al-Quran juga menyebut bahawa pada permulaan alam semesta berada dalam keadaan gas (41 Elucidated 11), yang sesuai dengan awan gas yang sebenarnya dari mana galaksi diciptakan, yang terdiri daripada hidrogen dan helium.
Akaun-akaun Al-Quran ini juga merupakan petunjuk bagaimana keajaiban itu terjadi. Penerangan mengenai Big Bang dalam Al-Quran pada masa perkembangan saintifik dan latar belakang kurang dan tiada alat seperti teleskop yang wujud pasti melampaui genius mana-mana lelaki. Ahli falsafah yang mengatakan bahawa tidak ada mukjizat yang akan menjadi kenyataan terbukti salah. Tiga belas ratus tahun sebelum demonstrasi saintifik Big Bang, keajaiban seperti itu telah menjadi kenyataan.
No comments:
Post a Comment