Monday, January 7, 2019

Lihat Itu Yang Mengungkap Kewujudan Tuhan Dan Menerima Kewujudan Eternal Dalam Cahaya Big Bang

0 Comments
.com/blogger_img_proxy/

Lihat Itu Yang Mengungkap Kewujudan Tuhan Dan Menerima Kewujudan Eternal Dalam Cahaya Big Bang

MENGENALKAN BAHAWA DEWAN DIMENSI DAN MENERIMA DARI KELEBIHAN ETERNAL PERKARA DALAM BENTUK BANGSA BESAR
Pandangan yang menafikan kewujudan Tuhan adalah pandangan ateis. Menurut mereka, perkara tidak dibuat;ia tidak boleh dimusnahkan; ia wujud sendiri; ia adalah satu-satunya bahan, dan tidak ada yang lain. Seorang ahli ideologi falsafah materialistik dalam peranan Hamlet akan berkata: "Sama ada perkara kekal atau tidak, itulah persoalan." Apa pun yang wujud, menurut materialis, wujud kerana perkara dan bahannya. Mereka menyifatkan bahawa Tuhan yang telah menciptakan sesuatu, alam semesta yang bergantung kepada-Nya, dan yang luarnya tidak dapat wujud. Memandangkan fakta bahawa alam semesta material ini tidak diciptakan dan tidak boleh dimusnahkan, ia tidak mempunyai permulaan atau pengakhiran. Ini telah dikekalkan oleh ateis sepanjang sejarah.
Hari ini, ada orang yang berpendapat bahawa materialisme mematuhi data sains. Untuk meneliti ini, kita dapat menerangkan hujah-hujah asas para materialis sepanjang sejarah, untuk idea-idea ini, yang diusulkan pada suatu masa ketika bukti saintifik masih tidak jelas, dikatakan untuk menunjukkan apa yang seharusnya sekarang jika pandangan materialis adalah benar. Kontroversi yang telah berlangsung selama beribu tahun akan dinilai dan kesimpulan akan dicapai dalam terang Big Bang. Dua soalan yang memerlukan jawapan ialah:
1-Apa yang mereka katakan? 
2-Apa yang berlaku?
PHILOSOPHI INDIAN DAN BUDDHISM
Kami perhatikan bahawa sejumlah besar falsafah India menerima idea bahawa alam semesta telah wujud dari keabadian. Oleh itu, sebahagian besar partisan falsafah India boleh diperiksa dalam kategori yang sama, iaitu sebagai materialis yang tidak percaya kepada Tuhan. Penyajak kelahiran Jainistik menyanyikan konsep alam semesta abadi seperti berikut.
Tidak seorang pun mempunyai kemahiran untuk menjadikan dunia ini
Untuk bagaimanakah seorang tuhan yang tidak dapat menghasilkan sesuatu yang material?
Bagaimanakah Tuhan boleh menjadikan dunia ini tanpa bahan mentah?
Jika anda mengatakan bahawa dia membuat ini terlebih dahulu, dan kemudian dunia, anda berhadapan dengan regresi yang tidak berkesudahan.
Sekiranya anda menyatakan bahawa bahan mentah ini muncul secara semulajadi, anda jatuh ke dalam satu lagi kesalahan,
Oleh itu, seluruh alam semesta mungkin telah menjadi penciptanya sendiri, dan telah muncul secara semulajadi secara semulajadi.
Sekiranya Tuhan menciptakan dunia dengan perbuatannya sendiri, tanpa bahan mentah, 
Maka ia hanya kehendaknya dan tidak ada yang lain dan siapa yang akan percaya perkara bodoh ini?
Jika dia pernah sempurna dan lengkap, bagaimanakah kehendak untuk mewujudkan telah timbul di dalam dirinya?
Taoisme percaya bahawa alam semesta dihasilkan sendiri dan kekal. Walau bagaimanapun, ada tafsiran Taoist yang menganjurkan kepercayaan yang bertentangan juga. Dalam Taoisme (dalam banyak agama Timur Jauh, untuk perkara itu), kita tidak dapat melihat ekspresi yang jelas yang kita lihat, misalnya, dalam agama Marxisme dan monoteistik.
Di dalam Buddhisme, ia dipercayai bahawa semuanya dibuat dari perkara, sesuai dengan undang-undang mekanikal tanpa intervensi ilahi. Cawangan-cawangan Buddhisme tertentu boleh mengakui keberadaan Tuhan atau tuhan-tuhan; tetapi seperti dalam tulisan-tulisan asas agama Buddha tidak ada menyebut Tuhan atau tuhan, ia mungkin sesuai dengan kategori agama ateis yang menerima materi sebagai abadi.
DEMOCRITUS, EPICURUS DAN LUCRETIUS
Di Timur Jauh, terdapat sudut pandang pandangan yang sama dengan pemikiran materialistik. Walau bagaimanapun, untuk kebanyakan buku mengenai subjek ini, asal-usul materialisme kembali ke Yunani Kuno.Nama pertama yang disebutkan ialah Democritus. Menurut beliau perkara itu terdiri daripada atom-atom abadi.Sistem atomnya menganggap banyak atom tak terhingga yang tak terhingga, dari kombinasi rawaknya yang menembus bilangan perintah berturut-turut dunia yang tak terhingga di mana terdapat undang-undang tetapi tidak reka bentuk. Dia dianggap nenek moyang materialis zaman sekarang. Sekali perkara menjadi kekal dan segala sesuatu dikurangkan menjadi perkara, tidak ada keperluan untuk Ilahi Ilahi, yang memberikan asas kepada pertimbangan atheistik. Idea perkara abadi telah diterangkan sebelum ini, seperti dalam Anaximander dan Heraclitus, walaupun tidak secara tegas tertekan seperti di Democritus.
Epicurus adalah pengikut setia Democritus. Dia juga berfikir bahawa ada perintah dunia abadi yang mana kelahiran dan kematian berjaya. Bahan materialis yang paling berpengaruh dalam sejarah, Karl Marx, menulis tesis doktor yang bertajuk, Falsafah Alam di Democritus dan Epicurus.
Lucretius, penyair dan ahli falsafah Rom, yang agak dekat dengan materialis hari ini, menganjurkan bukan sahaja kewujudan materi kekal, tetapi, seperti ateis materialis zaman kita, secara terbuka mengakui bahawa Tuhan tidak wujud.
Prinsip kami kemudiannya akan 
Tiada apa-apa yang boleh dibuat dari apa-apa dengan kuasa ilahi. 
Orang-orang mati diambil oleh ketakutan 
Kerana mereka gagal mencari sebab yang dapat dilihat 
Fenomena di bumi atau di langit 
Sangat mudah untuk menjelaskannya dengan membalikkan kehendak Allah 
Sekali kita faham bahawa tiada apa yang boleh keluar dari apa-apa 
Kita akan lebih baik melihat jalan kita 
... 
Semua objek dibuat 
Atom dan kombinasi mereka. 
Tiada apa-apa yang boleh memusnahkan mereka 
Hakikat mereka yang mewakili akhir mutlak akan melindungi mereka selama-lamanya.
MARXISM
Turgot, d'Alembert, dan Condorcet adalah wakil-wakil materialisme yang terkenal, tetapi Karl Marx dan Friedrich Engels adalah pengasas falsafah materialis yang paling terkenal. Ahli teori Marxis berpendapat bahawa isu falsafah yang paling penting ialah persoalan sama ada alam semesta dan perkara kekal; ini adalah ciri paling penting yang memisahkan materialis dari falsafah lain dalam mempertahankan keabadian alam semesta.
Menurut Marx dan Engels isu utama adalah persoalan sama ada alam adalah bahan penting atau tidak dan persoalan ini adalah perbezaan utama antara materialisme dan idealisme. Sebaliknya, George Politzer, pendengar materialisme yang terkenal berkata bahawa masalah asas falsafah (tidak kira bagaimana seseorang meletakkannya) adalah sama ada perkara (alam) kekal penting dan roh (kesedaran) kekal dan kekal (jiwa) (kesedaran) adalah kekal dan penting dan perkara (sifat) tetapi terbitan.
Karl Marx dan Friedrich Engels, yang pengaruhnya sangat hebat dalam penyebaran atheisme di dunia, dan para pengikut mereka seperti Lenin dan Mao, yang mengamalkan teori mereka, telah mempertahankan kewujudan materi abadi. Prinsip ini adalah sine qua non dari sistem mereka. Menghindari segala macam idealisme dan menjadi ateis membentuk prinsip dasar materialisme komunis. Sikap materialis komunis dan materialis ateis lain adalah sama. Kewujudan materi yang kekal adalah penyebut utama yang tidak dapat dihalang oleh semua materialis. Perbezaan berikut dapat dibuat berdasarkan tulisan umum para ahli falsafah materialis:
1-Baik Tuhan mendahului alam semesta dan alam semesta adalah karya Tuhan dan falsafah materialistik adalah salah.
2-Atau, masalah kekal dan tidak ada Tuhan. Perkara boleh menjelaskan segala-galanya dan agama monoteistik adalah salah.
PERBEZAAN ANTARA PEKERJAAN DAN MATERIAL SUN
Kita telah melihat akibat penemuan saintifik dalam istilah falsafah dan agama. Marilah kita ambil contoh sebagai agama yang pengikutnya menyembah matahari. Apabila struktur matahari menjadi tercerahkan oleh sains, kita akan percaya bahawa matahari mempunyai permulaan dan akan berakhir dan deifikasi matahari akan dipertimbangkan sebagai salah dalam penemuan saintifik. Begitu juga, teori Big Bang menyatakan bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan ia akan berakhir. Fakta ini menolak falsafah materialistik. Penyembah matahari mungkin berpegang pada keyakinan lama mereka walaupun penemuan saintifik; sebagai hakikatnya, masih ada orang-orang yang tidak bersikap demikian, walaupun jumlah mereka sedikit. Kegigihan materialisme walaupun teori Big Bang dapat dibandingkan dengan penyembah matahari setelah struktur saintifik matahari terbit. Adalah sesuai untuk gaya seperti pendekatan materialistik "materialisme tidak saintifik" atau "materialisme fideistik" dan bukannya "materialisme saintifik."
Orang India yang menolak kuasa sains dan kepintaran boleh mengekalkan kepercayaan alam semesta abadinya dalam kitaran yang tidak berkesudahan falsafah (atau agama) ini. Tetapi perkara yang sama tidak berlaku untuk seorang atheis Marxis yang telah menguduskan sains dan sentiasa mengamalkan pendekatan antagonis terhadap agama dan falsafah yang ragu-ragu. Sebagai contoh, Engels mengkritik Kant berdasarkan pencapaian sains. Beliau berkata bahawa kita tidak mempunyai pengetahuan yang cukup mengenai objek semulajadi dalam umur Kant; dan walaupun kita mungkin menduga bahawa ada Dasein (kewujudan) yang terselindung dalam misteri, perkara-perkara yang dianggap tidak dapat difahami itu datang dalam jangkauan lelaki untuk dianalisis dan diterbitkan semula; beliau berkata bahawa kita tidak boleh mengatakan bahawa kita tidak tahu apa-apa tentang apa yang telah kita hasilkan dan bahawa pada separuh pertama abad ke-19 perkara organik masih misteri, tetapi pada hari ini kita tahu bagaimana untuk mengarang mereka menggunakan unsur-unsur kimia mereka tanpa bantuan proses organik.
PERUBAHAN MELALUI PEMBANGUNAN SAINS
Materialisme, dengan pengudusan sainsnya, menganggap bahawa perubahan yang berlaku dalam sains mesti menyusun semula falsafah. Lenin, yang mengutip Engels, memberitahu kita bahawa materialisme harus mengubah aspeknya pada setiap penemuan baru yang membuka era baru dalam sains semula jadi. Para ahli material Marxis menekankan kepentingan yang mereka berikan kepada sains, menekankan latar belakang saintifik mereka dengan sifat-sifat seperti "sosialisme saintifik" dan "materialisme saintifik."
Para materialis abad ke-19 dan yang berikut menggunakan pencapaian sains untuk menentang idealisme Berkeley dan keraguan terhadap Kant. Engels menggunakan kemajuan sains kimia untuk melemahkan pendekatan skeptis Kant untuk Dasein, dengan cara yang sama bahawa teori Big Bang kini boleh menggunakan kemajuan sains untuk menghakimi falsafah materialistik. Ahli teoretik falsafah materialistik membincangkan sama ada perkara atau Tuhan telah wujud selama-lamanya. Tetapi sekarang perkembangan dalam astrofizik menghakimi dan menentang materialisme. Ini tidak mewakili semakan ketiadaan pengetahuan, melainkan pengurangan materialisme sepenuhnya.
PENGHASIL ETHICS MATERIALISIK
Setelah hilang sokongan di mana mereka diasaskan, falsafah yang menganggap perkara untuk memiliki kewujudan abadi sekarang mesti menjalani perubahan lengkap dalam sistem mereka. Dalam hal etika, contohnya, etika yang berkembang dari sistem yang mengakui keabadian materi kini harus diteliti dengan ketat, karena sistem ini menganggap materi sebagai satu-satunya unsur penting, memperlihatkan inexistence of God dan, akibatnya , membina kepercayaan mereka pada asas-asas ini. Oleh kerana asas-asas ini telah runtuh, etika mereka akan, keperluan, keruntuhan juga.
Tidak semua sistem falsafah atau agama yang mengakui sifat-sifat abadi perkara mempertahankan aturan etika yang pasti; sebagai hakikatnya, terdapat banyak perbezaan di dalam sistem etika yang bersifat etika. Etika hedonistik dari Epicurus, yang memegang keseronokan itu adalah kebaikan utama, etika Buddhisme yang mengajarkan kesucian rohani dan kebebasan dari nafsu, dan etika militan dari ideologi Marxis tidak dapat dianggap sama. Tetapi semua pendekatan etika yang berbeza ini berkongsi idea bahawa perkara adalah kekal dan tidak ada Tuhan. Apabila perkara dianggap kekal, maka "manusia" atau "manusia" menduduki pusat konsep etika, kerana ia adalah orang yang diberkati dengan kesadaran yang kurang penting. Advokasi Buddhisme terhadap keselamatan melalui penolakan semangat dan pendekatan hedonistik Epicurus adalah berpusat pada manusia.
Kuasa terhad manusia tidak membenarkan dia mengatasi kematian, realiti suram yang menghadapi manusia.Falsafah materialistik gagal menyumbang secara rasional untuk penolakan dorongan egois oleh lelaki yang menganggap kehidupan sebagai proses jangka pendek yang berakhir dengan kematian. Memang benar bahawa kelas tertentu orang yang mengaku kepercayaan dalam falsafah materialistik adalah watak yang teladan. Ini tidak bertentangan dengan apa yang dicadangkan. Apa yang dimaksudkan di sini tidak menghalang makhluk materialis dari moral yang sempurna, tetapi fakta bahawa etika falsafah materialistik tidak dapat didasarkan secara rasional. Dalam kredo di mana Tuhan diakui sebagai Pencipta alam semesta, etika adalah berpusatkan Allah kerana kehebatan, keinginan dan kemahakuasaan Tuhan adalah postulates asas. Dengan mengandung kewujudan Tuhan, manusia akan berada dalam kedudukan untuk mengatasi misteri kematian dan mempunyai alasan yang rasional untuk menghapuskan sebarang impuls yang egotistik. Kita melihat bahawa teori Big Bang juga mempunyai akibat dari segi "falsafah etika." Membentuk kepercayaan terhadap kewujudan Tuhan dan pemahaman bahawa perkara bukanlah bahan penting dan unik akan membawa kita kepada kesimpulan bahawa kebimbangan etika akan datang diperhatikan dengan meletakkan kedudukan Tuhan di tengah.
ARGUMENT DARIPADA DESAIN
Bertrand Russell berkata semasa perbualan, "Alam semesta adalah di sana, dan itu semua." Dengan pernyataan ini ia bermaksud bahawa alam semesta abadi adalah penjelasan segala-galanya. Walau bagaimanapun, Big Bang menunjukkan bahawa alam semesta bukan penjelasan segala-galanya, bahawa ia memerlukan Agen di luar batasnya dan bahawa semua falsafah materialistik yang diulas dalam beribu-ribu tahun telah menjadi kesilapan.
Ateis seperti Lucretius, Marx atau Russell berpendapat bahawa alam semesta mempunyai kewujudan kekal dan tidak dirancang. Inilah akibat semula jadi falsafah mereka, kerana mereka yang menafikan kewujudan Tuhan berkewajiban untuk menerima bahwa alam semesta adalah hasil dari penggabungan kesimpulan.
Namun, fenomena yang berlaku semasa proses Big Bang menunjukkan bahawa alam semesta adalah hasil dari Kuasa yang sedar. Sekiranya ledakan Big Bang menjadi intensiti yang lebih besar atau kurang, alam semesta tidak akan terbentuk, sementara semua nilai kritikal selepas itu, dari nisbah bahan dan antimatter ke susunan entropi di asal alam semesta, reka bentuk di belakangnya. Semua nilai kritikal dalam perkara berhutang kepada sifat-sifat yang ada di dalamnya. Ini adalah satu tanda bahawa perkara adalah produk penciptaan dan semua proses di alam semesta adalah hasil reka bentuk.
AKHIR SELURUH DUNIA DAN RINGKASAN
Kita telah melihat bahawa alam semesta berkembang. Dalam keadaan ini, satu daripada dua senario akan berlaku. Sama ada alam semesta akan berkembang, penghujungnya diselesaikan dalam Big Chill sebagai akibat daripada "kematian sejuk" atau, apabila pengembangan mencapai titik tertentu, daya graviti akan memulakan proses menyusut, keruntuhan disebut sebagai Big Crunch. Sekiranya berlaku keruntuhan itu, memandangkan hakikat bahawa alam semesta tidak lagi, masa juga akan dipadamkan dan masa sejagat akan berakhir. Mereka yang telah membincangkan kesan-kesan falsafah Big Bang telah menunjuk kepada asal-usul alam semesta, tetapi hanya dengan dangkal menyentuh isu apokaliptik.
Sebelum sains menunjukkan hakikat bahawa alam semesta mempunyai permulaan dan akan berakhir, ateis menegaskan bahawa alam semesta adalah kekal. Dalam menghadapi kematian mereka sendiri, sekurang-kurangnya beberapa atheis ini mencari beberapa penghiburan terhad dalam idea tentang keabadian abadi alam semesta. Semasa memberi penghakiman mengenai sejarah falsafah, Big Bang juga melemahkan hujah ateis ini.
Untuk meringkaskan, teori Big Bang membatalkan semua falsafah materialistik dalam lima perkara penting.Mereka yang telah membina sistem kepercayaan, tingkah laku dan akhlak mereka dalam rangka falsafah ini harus menundukkan mereka untuk semakan. Lima perkara yang dimaksudkan adalah:
1-Alam semesta tidak kekal. Falsafah materialistik yang merangkumi alam semesta dan perkara sebagai satu-satunya bahan telah dibatalkan.
2-Rumus teori relativitas telah menghubungkan alam semesta dan masa; Oleh itu, demonstrasi bahawa alam semesta mempunyai permulaan juga merupakan demonstrasi permulaan masa. Pemikir materialis yang melihat masa sebagai entiti yang kekal dan bebas yang ada adalah kesilapan.
3-Proses yang mengikuti Big Bang membuktikan bahawa terdapat reka bentuk di alam semesta. Falsafah materialis yang menafikan campur tangan seorang Pencipta yang sadar telah kehilangan kesahihannya.
4-Materialisme membayangkan alam semesta dan perkara, mantap dan tidak dapat dikalahkan dan tidak tertakluk kepada hakisan mengikut masa. Proses-proses evolusi sebenar di alam semesta telah membuktikan bahawa sebaliknya adalah benar. Perkembangan, entropi, kesimpulan yang dicapai tentang prospek kepupusan bintang dan cahaya menunjukkan bahawa satu-satunya perkara yang tidak pernah berubah adalah perubahan berterusan dan tidak terganggu.
5-Alam semesta telah berakhir; ia mempunyai asal dan akan mati seperti semua makhluk lain. Aksiom dasar materialis ini juga telah dibantah.

No comments:

Post a Comment