Monday, January 7, 2019

Pandangan yang mengingatkan bahawa ALLAH Kekal Abadi

0 Comments

The View That Holds That Both God And Things Are Eternal In The Light Of The Big Bang

Pandangan yang mengingatkan bahawa ALLAH DAN PERKARA YANG MAHU DALAM LAMPU BANGSA BESAR
Plato dan Aristotle adalah dua penyokong sejarah yang berpandangan bahawa kedua-dua Tuhan dan perkara kekal. Pengikut dan penganut mereka juga berkongsi pandangan mereka. Walau bagaimanapun, walaupun para ahli falsafah yang disambut ini menegaskan pandangan ini, idea itu bukanlah satu yang asas. Ideologi falsafah materialistik seolah-olah wajar dalam hujah-hujah mereka. Sama ada Tuhan sebelum itu (kekal) dan menciptakan perkara; atau perkara itu adalah sebelum (kekal) dan tidak ada Tuhan.
Pandangan falsafah materialistik yang menganggap alam semesta kekal dan menafikan Tuhan dan pandangan agama-agama monoteistik yang memperdebatkan Tuhan menjadi kekal dan alam semesta menjadi ciptaan-Nya adalah lebih jelas di dalam minda orang awam daripada pandangan yang menerima Tuhan dan perkara menjadi kekal. Pandangan Plato dan Aristotle dan murid-murid mereka mengenai isu itu menuntut tafsiran, dan beberapa pengulas mereka menafsirkan mereka sebagai monoteis, sementara yang lain seperti deist.
IDEAS PLATO
Plato mengatakan bahawa Tuhan menciptakan alam semesta daripada "kekacauan" dan memberikannya bentuk; penciptaan bintang diikuti oleh planet dan Bumi. Plato lebih dekat dengan gagasan penciptaan daripada pengikutnya Aristotle, yang mengekalkan bintang-bintang yang terbakar dengan api tidak habis-habisnya.
Menurut Plato, semua benda di alam semesta hanyalah refleksi entiti sebenar dalam dunia "ide". Di dunia "ide" ada satu bentuk untuk setiap objek (pena, meja, dan lain-lain) dan konsep (keindahan, dan lain-lain) yang ada di bumi. Entiti-entiti ini dalam "dunia idea" adalah mutlak. Bagi Plato, objek-objek di bumi dicipta menurut "idea-idea" ini, dengan kata lain, Tuhan bertindak dengan merujuk kepada mereka. Dalam tulisan Plato, "ide" kadang kala wujud supra ilahi dan kadang-kadang mereka berada di bawah Tuhan dan kadang-kadang mereka diintegrasikan dengan Dia. Plato menganggap Tuhan sebagai kebaikan mutlak dan meletakkan Dia di puncak hirarki kewujudan. Integrasi Tuhan (Demiurge) dengan "idea-idea" dalam beberapa petikan dalam karyanya, meletakkan Dia di puncak hirarki kewujudan merayu kepada beberapa pemikir, pendeta agama monoteistik, kerana mereka melihat "ide" yang menduduki fikiran Tuhan sebagai primordial imej benda-benda yang dicipta.Kenyataan Plato bahawa "idea" memperoleh ciri-ciri mereka dari "idea yang baik" dan Plato mengenal pasti Tuhan dengan "idea yang Baik" sesuai dengan konsep ini. Komen tersebut menarik falsafah Plato ke akaun yang diberikan oleh agama monoteistik. Terdapat pengulas yang menganggap setiap "idea" sebagai realiti atomized bebas bebas dari Tuhan. Perbincangan tentang perbezaan di pandangan para pengulas adalah di luar skop kami.
Satu konsep yang sepadan dengan penciptaan perkara ex nihilo tidak wujud; Walau bagaimanapun, perkara yang dianggap kekal adalah tidak ada kaitan dengan konsep materialistik mengenai perkara. "Perkara" Plato tidak berbentuk, tidak terbatas, tidak kelihatan dan tidak dapat ditentukan. Tuhan membentuk perkara mengenai pola "idea". Konsep Plato tentang dunia sebagai bayangan "idea" telah memberi inspirasi kepada banyak mistik.
POLITIK UNIVERSE ETERNAL ARISTOTLE
Aristotle berkata bahawa alam semesta tidak pernah berada dalam keadaan "huru-hara", bahawa perkara di alam semesta sentiasa mempunyai bentuk dan bintang-bintang dibakar dengan bahan api tidak habis-habisnya.Menurutnya, asal usul gerakan di alam semesta adalah Tuhan, yang dia layak sebagai "Penggerak Perdana." Menurut dia, Tuhan tidak material; Dia benar-benar sempurna dan tidak berubah. Aristotle berpendapat gerakan itu perlu mempunyai Pergerakan Perdana, tetapi gagal melihat bahawa perkara itu perlu dimulakan.
Penafsir tertentu Aristotle, merujuk kepada ahli falsafah sebagai "deist", mengatakan bahawa dia telah menganggap Tuhan sebagai Penggerak Utama, menyebarkan Dia ke tempat di luar alam semesta. Namun, Aristotle bukan sahaja meletakkan Tuhan pada asal usul sebagai 'Penggerak Perdana', tetapi dia juga menyebut Dia sebagai "telos" alam semesta. Bagaimanakah Dia, ke arah mana alam semesta berubah, tidak berkaitan dengan alam semesta?
Aristotle berkata bahawa semuanya mempunyai tujuan akhir. Ini mengandaikan pengetahuan terlebih dahulu tentang semua fenomena yang dirancang untuk berlaku di alam semesta. Dengan mengandaikan bahawa proses evolusi fenomena di atas bumi adalah peringkat patung akan berlalu sebelum ia mengambil bentuk terakhir, imej bentuk siapnya harus diingat. Siapa pemilik reka bentuk ke arah alam semesta yang diarahkan?Tuhan, sumber "penyebab akhir" dan telos alam semesta tidak mungkin boleh menjadi acuh tak acuh kepada alam semesta. Pada pendapat saya, beberapa pengulas moden cuba membina imej Aristoteles yang sesuai dengan pandangan positivistik mereka. Walau bagaimanapun, kebanyakan postingan Aristotle adalah berbeza dengan pandangan ini. Dalam karya yang disambutnya berjudul Metafizik, Aristotle menceritakan sifat-sifat Allah dan mengatakan bahawa perpaduan yang berlaku di alam semesta membuktikan perpaduan Tuhan. Dia menekankan bahawa Tuhan adalah Hukum dan pemberi hukum; bahawa Dia adalah Pesanan dan Pereka Pesanan; dan segala-galanya diatur oleh Dia dan untuk Dia.
Kami tidak bimbang di sini untuk mengetahui siapa antara pengulas Aristotle dibenarkan dalam tuntutannya;Walau bagaimanapun, menyifatkan Aristotle sifat atribut "deist" yang saya rasa perlu menjadi perbincangan.Aristotle justru mengkritik kritikan pada doktrin Plato tentang "idea-idea." Dia berpendapat bahawa dunia khayalan Plato terdiri daripada objek yang tidak berguna yang berkhidmat tetapi menghasilkan kekeliruan dan gagal memberi gambaran tentang perkara dan gerakan di alam semesta. Kritikan itu menentang pertimbangan idea-idea seperti makhluk yang atomized, abstrak, nyata dan bebas.
Menurut Aristotle, "penyebab terakhir" adalah sine qua non yang berada di bumi. Tafsiran teleologi alam semesta adalah salah satu perkara utama yang dikongsi oleh Plato dan Aristotle.
FARABI DAN AVICENNA
Plato dan Aristotle berkongsi beberapa pandangan asas agama monoteistik dan fakta bahawa kajian mereka meliputi aspek sosial, politik dan saintifik dari dunia fenomena mempunyai pengaruh yang besar terhadap banyak pemikir agama monoteistik. Para ahli falsafah Muslim adalah orang pertama yang serius mempertimbangkan Falsafah Yunani ini. Aristotle mempunyai pengaruh tegas terhadap Farabi, Avicenna dan Averroes, yang berkomunikasi dengannya menerusi terjemahan.
Para ahli falsafah ini cuba mengintegrasikan penciptaan dari apa-apa Islam dengan alam semesta Aristotle yang abadi. Mereka cuba membuat kompromi antara falsafah Al-Quran dan Aristotle. Bagaimanapun perbuatan penciptaan memerlukan permulaan dan "ciptaan dalam kekekalan" dengan itu bertentangan dengan sifat ciptaan yang memanggil permulaan. Sudah jelas bahawa ahli falsafah ini tidak sepadan dengan sebab yang tulen.Namun, pertentangan Ghazzali bahawa mereka menafikan perbuatan penciptaan tidak mempunyai alasan.Mereka tidak menafikan perbuatan Penciptaan, tetapi memperkenalkan idea alam semesta abadi yang tidak sesuai dengan intipati Penciptaan. Mereka menganggap Tuhan sebagai Yang Diperlukan, dan yang lain, makhluk-makhluk yang bergantung kepada-Nya. Mereka juga mengatakan bahawa sifat keabadian alam semesta tidak sama dengan sifat kekekalan Tuhan. Farabi, dalam Al-Jamnya, mengatakan bahawa untuk mempercayai kewujudan abadi alam semesta dalam pengertian ini adalah sama seperti penolakan Tuhan.Mereka menganggap perkara sebagai objek yang tertakluk kepada kehendak Tuhan yang mematuhi setiap perintah yang Tuhan berikan. Apa yang menjadi masalah bagi mereka adalah penjelasan mengenai konsep "abadi." Mereka lebih dekat dengan konsep penciptaan agama-agama theistic daripada konsep alam abadi Yunani Kuno. Walau bagaimanapun, bukti yang dihasilkan oleh Big Bang menunjukkan bahawa alam semesta mempunyai permulaan yang membetulkan falsafah ini dan membuktikan kebenaran bantahan yang dibangkitkan terhadap mereka. Dua perkara berikut membetulkan falsafah Farabi, Avicenna dan Averroes:
1-Alam semesta mempunyai permulaan. Ia mengikuti bahawa alam semesta telah dicipta bukan "dalam keabadian" tetapi pada suatu masa yang diberikan.
2-Universe-time juga mempunyai permulaan; ini adalah sama dengan asal-usul alam semesta. Oleh itu, tidak ada justifikasi dalam membawa kita kembali kepada tak terhingga dan memperolehnya dari konsep "masa kekal".
MONOTHEISM DAN PENCIPTAAN EX NIHILO
Dunia Kristian bersentuhan dengan Plato dan Aristotle melalui terjemahan dari bahasa Arab. Albertus Magnus dan Thomas Aquinas dipengaruhi oleh falsafah Aristotle. Sesetengah orang Kristian merujuk kepada mereka sebagai "Kristian sebelum Kristus." Fisika Aristotle diadopsi sebagai pandangan rasmi Gereja, dan proses penyucian falsafah Aristoteles bermula. Walau bagaimanapun, Gereja yang menguduskannya tidak membenarkan konsepnya tentang alam semesta abadi dan tidak pernah melepaskan keyakinannya dalam penciptaan ex nihilo. Mereka yang, seperti rakannya Ghazzali dalam dunia Islam, memeluk logik dan falsafah alam Aristotle sangat menentang konsepnya tentang alam semesta abadi, sementara beberapa ahli falsafah yang berpihak kepadanya mengiktiraf konsep alam semesta tanpa perlu memisahkan perbuatan penciptaan.
Jawapan kepada soalan sama ada alam semesta dan perkara telah dicipta atau tidak juga akan menjadi jawapan kepada persoalan sama ada agama monoteistik atau Plato dan Aristotle adalah betul. The Big Bang memperlihatkan bahawa alam semesta mempunyai asal, yang menandakan permulaan masa, dan dengan demikian telah membuktikan kebenaran agama monoteistik mengenai isu ini.
Satu perkara yang menarik ialah ketiadaan sebarang dialog mengenai penciptaan ex nihilo dalam bahasa Yunani Kuno. Kekekalan perkara telah dianggap sebagai aksiom. Persoalan sama ada perkara itu dibuat ex nihilo atau sebaliknya tidak pernah menjadi agenda. Sebaliknya, mereka membahaskan tentang unsur-unsur di mana alam semesta itu dibuat, persoalan sama ada terdapat kesudahan di alam semesta dan model-model tertentu. Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa dalam suasana yang serius perdebatan filosofis isu ini tidak dibangkitkan. Selain mereka yang menganjurkan monoteisme, idea penciptaan ex nihilo tidak berlaku pada minda manusia. The Big Bang menyokong postulate penciptaan ex nihilo dengan menunjuk pada asal-usul materi dan waktu, berdasarkan bukti saintifik.
SAINS DALAM TEMPAT PLATO DAN ARISTOT
Pada masa Plato dan Aristotle, penemuan saintifik tidak mencukupi. Apabila mereka menyatakan bahawa langit mempunyai kewujudan abadi, mereka menafsirkannya sebagai objek yang tidak berubah dan yang tidak mengalami kerosakan. Hakikat bahawa semua benda angkasa adalah bahan yang sama seperti bumi kita dan atom yang sama adalah unsur-unsur ruang angkasa yang dapat dicapai melalui teleskop yang canggih. Malah pelajar sekolah rendah tahu bahawa ruang sublunari tertakluk kepada perubahan dan kerosakan, sementara idea bahawa ruang superlunari tidak berubah dan tidak dapat dikalahkan adalah salah. Pengetahuan umum sekarang bahawa badan angkasa tidak lagi dipercayai kekal. Semasa masa Aristotle lelaki bekerja di bawah ilusi alam semesta yang tidak berubah, dan gagasan keabadian badan-badan angkasa menyesuaikan konsep ini dengan baik.
Konsep alam semesta yang berpusat di bumi Pistolle dan Ptolemy telah dibantah berikutan penemuan sistem heliosentrik dan kesedaran bahawa perlembagaan bumi tidak berbeza daripada perlembagaan bintang-bintang lain dan matahari. Konsepsi baru ini menggoncang Gereja, yang telah menganjurkan kebenaran sistem Aristoteli dan Ptolemaik. Sangat menarik perhatian bahawa Gereja, walaupun pengaruh Aristoteles yang mengagumkan, tidak pernah menerima konsep "alam semesta abadi" nya. Walaupun banyak perbezaan di antara agama-agama monoteistik sendiri dan di dalam subdivisi mereka, mereka semua berkongsi pandangan bahawa dunia material adalah sementara dan dibuat.
Perkara penting ini adalah persepakatan yang dikongsi oleh semua agama monoteistik. Penubuhan kebenaran juga akan menjadi penubuhan fakta sama ada agama monoteistik boleh dipercayai atau tidak. Demonstrasi hipotesis ini bermaksud kejatuhan semua sistem yang mencabar agama-agama monoteistik.
Plato dan Aristotle tidak cukup bernasib baik kerana mempunyai data saintifik yang tersedia pada hari ini.Rangkaian penemuan Copernicus - Kepler - Galileo - Newton belum lagi berlaku, dan tidak mewarisi warisan Einstein. Mereka tidak mengetahui apa-apa kesan Doppler, atau garis Fraunhofer, dan mereka tidak mempunyai infrastruktur untuk membolehkan mereka membuat pemerhatian astronomi yang boleh dipercayai. Satu dapat melihat bahawa tidak kira bagaimana falsafah yang sophisticated, selagi ia kehilangan warisan saintifik dan instrumen pemerhatian, bersama-sama dengan produk teknologi dan kemudahan eksperimen, ia mesti tetap lumpuh dan bertanggungjawab terhadap kesilapan.
PERMULAAN MASA DAN RINGKASAN
Kita boleh merangkum secara ringkas seperti berikut pembetulan yang dibawa ke falsafah Yunani Purba oleh Big Bang dan sains fizik:
1-Ia telah menunjukkan bahawa alam semesta dan perkara tidak kekal. Pandangan yang dituju oleh para pengikut agama monoteistik bahawa alam semesta dan perkara yang tidak kekal telah terbukti dibenarkan.
2-Menurut sistem Aristoteles dan Ptolemaik, alam semesta terkurung dalam batas-batas statik. Fakta bahawa teori Big Bang membawa kepada alam semesta yang semakin berkembang telah membuktikan bahawa alam semesta tidak mempunyai sempadan statik, kerana batas-batas ini berkembang setiap saat.
3-Teori Big Bang mengisytiharkan bahawa masa akan datang apabila badan-badan angkasa akan lenyap; ini sebenarnya akhirnya terbukti melalui pemerhatian bintang dan pengiraan astronomi. Ini telah membuktikan kepercayaan orang Yunani Kuno tentang adanya bahan bakar tak habis-habis yang dimakan oleh bintang-bintang dan watak ilahi dunia superluner.
4-Rumus teori relativiti telah menghubungkan alam semesta dengan gerakan dan masa. Demonstrasi asal-usul alam semesta juga telah menunjukkan permulaan gerakan dan masa. Ini telah membetulkan kesalahpahaman Yunani yang mengandaikan alam semesta dan masa yang kekal.
5-Teori Big Bang telah membuktikan bahawa alam semesta tidak kekal dan hari akan datang apabila alam semesta mengalami Hari kiamat. Konsep "Doomsday" ini tidak dilihat dalam falsafah Plato dan Aristotle. Teori Big Bang menunjukkan kekurangan dalam falsafah mereka dan membetulkan idea mereka tentang alam semesta yang tidak pernah berakhir.

No comments:

Post a Comment

 
back to top